Actiefoto: Spinning

Wie: Lydia van der Wal
Leeftijd: 19
Studeert: Culturele Antropologie

Waarom zit je op spinning?
“Ik danste eerst heel veel, maar raakte geblesseerd aan mijn knieën door een snowboardval. Daarna ging ik volleyballen, maar toen kreeg ik helaas last van mijn duim – die zal altijd een zwakke plek blijven. Uiteindelijk besloot ik samen met een vriendin om te gaan spinnen, omdat ik eigenlijk altijd al heel veel heb gefietst. En ik vind spinnen echt heel leuk, het is een fijne workout voor me.”

Je gaat meestal met een vriendin?
“We zijn begonnen met spinning in oktober, drie keer per week.  Op dinsdagen, woensdagen en zaterdagen. We proberen zo vaak mogelijk samen te gaan, maar dat lukt niet altijd."

Fietste je vroeger ook al veel?
“Ik woonde vroeger in een klein dorpje in het bos. Voordat ik op de basisschool was, was ik zeker een kwartier verder. En naar de middelbare school deed ik er een half uur over. Dus ik ben wel gewend aan fietsen!”

Wat betekent spinning voor jou?
“Ik houd ervan om overdag te studeren en dan ’s avonds mijn hoofd leeg te kunnen maken en even stil te staan bij mijn lichaam.”

Denk je dat spinning voorlopig jouw sport blijft?
“Ik ga in februari een half jaar weg, maar ik denk dat ik er daarna zeker mee doorga. Ik vind het namelijk zelfs zo leuk dat ik over nadenk om andere spinschoenen aan te schaffen!”