De actie: turnen

Wie: Monica Pascale
Leeftijd: 23
Studeert: rechten

Vanaf welke leeftijd ben je aan het turnen geslagen?
“Ik begon met turnen toen ik negen jaar oud was. Tot mijn zestiende ben ik er daarna intensief mee bezig geweest. In die tijd heb ik ook wedstrijden gedaan. Vervolgens ben ik in mijn tweede studiejaar weer begonnen.”

Waarom wilde je het turnen opnieuw oppakken?
“Ik kom helemaal uit Nijmegen en kende hier in Utrecht helemaal niemand. Dus het leek me leuk om juist zoiets als turnen naast mijn studie te gaan doen, om mensen te leren kennen. Bij U-Turn worden ook allemaal leuke dingen georganiseerd naast het turnen.”

Kun je wat meer vertellen over die extra activiteiten?
“Er zijn vaak borrels. Ook gaan we wel eens survivallen en zijn er regelmatig studentenwedstrijden. Die wedstrijden worden eigenlijk altijd gecombineerd met eten en een feest. Dus wat dat betreft is het echt een studentenvereniging. Daarnaast vind ik het leuk dat iedereen zo’n beetje dezelfde leeftijd en interesses heeft.”

Wat maakt turnen zo leuk als sport?
“Het is super uitdagend. Het geeft best wel een kick als je iets nieuws hebt geleerd. Verder hoor je niet vaak dat iemand op turnen zit, maar ik ben ermee begonnen als klein meisje en vond het toen al heel erg leuk.”

Wie is je voorbeeld?
“Ik ben Roemeens en Nadia Elena Comăneci is dat ook. Dat is de enige turnster die ooit de perfecte score heeft gehaald op de Olympische spelen. Ik vind het heel gaaf om naar haar te kijken.”

U-Turn organiseert op 31 januari het Nederlands Studenten Kampioenschap (NSK) Springen in Olympos.

Tags: actiefoto | turnen | u-turn