Actiefoto: volleybalkampioenen

Naam: Tom Zwart
Studie: Farmacie, eerstejaar masterstudent
Leeftijd: 24

Je volleybalt hier bij USV Protos, hoe lang beoefen je deze sport al?
“Ik heb eerst negen jaar in Zeist gespeeld. Toen ben ik naar Nieuwegein gegaan, omdat dat team op een hoger niveau speelt, maar daar liep ik tegen ontbrekende gezelligheid aan. Daarom ben ik verder gaan kijken en uiteindelijk bij Protos blijven hangen, omdat het hier wel gezellig is. Vier jaar geleden ben ik gaan meetrainen met Heren 2 mee en stroomde door naar Heren 1 in de positie van  pro libero (verdediger).”

Bevalt het bij Protos?
“Ja. Het leuke aan Protos is dat er spelers van alle niveaus zijn. Van vierde klasse tot tweede divisie bij de mannen. Verder lopen er diverse mensen van verschillende studies rond. Daarnaast vind ik het fijn dat je je passie voor volleybal kunt combineren met heel veel gezelligheid. Zo organiseert Protos introcamp, feestjes, mixtoernooien en laatst zijn we naar Kijkduin geweest om te beach volleyballen. Kortom, ik kan mijn ei hier wel kwijt.”

Ik hoorde dat jullie dit jaar kampioen zijn geworden, klopt dat?
“We waren het afgelopen jaar gedegradeerd en nu dus meteen weer gepromoveerd, dus dat is wel bijzonder. We hadden niet per se de verwachting dat we dit jaar kampioen zouden worden, we zijn het seizoen begonnen met de insteek: “we zien het wel”. We kregen er in het begin van het jaar een aantal nieuwe jongens bij en er werden nieuwe trainers op ons team gezet. En vanaf dat moment ging het hartstikke goed. We wonnen de eerste twaalf wedstrijden. Toen waren we al zover dat het niet meer stuk kon.”

Welke positie speel je?
“Ik ben libero, dat is de meest lastige positie om uit te leggen. Ik speel achterin: ik pass en verdedig vooral. Verder hoef ik niet te serveren of aan te vallen.”

Over welke vaardigheden moet je beschikken om een goede verdediger te zijn?
“Enerzijds heb je als libero de taak om de verdediging neer te zetten, mensen aan te sturen en de leider over de achterhoede te zijn. Daarnaast moet je een goede pass hebben. En je moet snel zijn en goed kunnen kijken waar de bal heen gaat. Je moet als het ware het spelletje kunnen “lezen” aan de overkant van het net.”

Kun je scoren vanuit de verdediging?
“Ja, maar dat gebeurt in principe niet. De verdediging is er vooral om de bal aan onze kant weer in het spel te brengen en om de aanvaller van de tegenpartij te verdedigen. Het komt heel af en toe voor dat ik de bal naar de overkant pass en dat ‘ie dan op de grond terecht komt.”

Blijf je altijd volleyballen?
“Als mijn lichaam het volhoudt wel. Het is een belastende sport voor je lichaam; vooral voor je benen, enkels en knieën. Als libero heb je het voordeel dat je niet springt. Maar zo lang het kan, blijf ik spelen – ik heb het heel erg naar mijn zin bij volleybal!”