Afstudeerders Geneeskunde en Life Sciences krijgen weer beeldje

Studenten die in Utrecht hun masterdiploma Biomedical Sciences, Life Sciences, Geneeskunde of Klinische Gezondheidswetenschappen halen, krijgen voortaan weer een beeldje uitgereikt. Vorig jaar besloot de Universiteit Utrecht de uitreiking van een beeldje aan afstudeerders om financiële redenen te staken.

Het besluit om studenten bij hun afstuderen behalve een bul ook een beeldje te geven, dateert uit 2000. In het kader van het toenmalige project ‘Feestelijk afstuderen’ ontwierp beeldend kunstenaar Maarten Benschop een bronzen beeldje in de vorm van een bol met het sol-logo waaruit drie figuren oprezen.

Met het ene been aan de bol vast, zetten zij met het andere been een stevige stap de wereld in. Op die manier werd volgens Benschop de verbondenheid tussen universiteit en afgestudeerde uitgedrukt. Met het in 2009 genomen besluit om de beeldjes niet meer uit te reiken bespaart de UU ongeveer 60.000 euro.

BLIJVENDE HERINNERING

In het overleg van de diverse opleidingen waarbij de faculteit Geneeskunde betrokken is, werd het besluit van de universiteit in hoge mate betreurd. Daarom werd dit voorjaar besloten om de nog jonge traditie nieuw leven in te blazen en afgestudeerden in de vier genoemde richtingen een blijvende herinnering aan hun studietijd mee te geven.

Beeldend kunstenaar Jaap Versteegh ontwierp speciaal voor de gelegenheid een beeld dat volgens de maker een mens voorstelt met een hoofd stralend als de zon der gerechtigheid (het motto van de universiteit), gedragen door een romp vol kennis en wijsheid, geboren uit de schoot van de alma mater.

Ook studenten die al enige tijd zijn afgestudeerd, maar die dat te laat hebben gedaan om nog voor het oude beeldje in aanmerking te komen, zullen dit nieuwe symbool van de verbondenheid van de universiteit met haar afgestudeerden ontvangen.

EH