Al 110 hoogleraren voor Den Haag

Maandag 17 januari hadden zich al honderdtien van de ruim zeshonderd Utrechtse hoogleraren gemeld als deelnemer aan de protestactie op vrijdag 21 januari in Den Haag. Op die dag zullen ruim duizend in toga geklede hoogleraren in cortège (optocht) door Den Haag trekken voorafgaand aan een speciale academische zitting.

Dat maakte rector-magnificus Hans Stoof maandagmiddag bekend voorafgaand aan de vergadering van de Universiteitsraad. De hoogleraren en rond vijftig leden van Utrechtse medezeggenschapsorganen zullen in speciaal voor dat doel gecharterde bussen naar Den Haag reizen, waar hun wandeling om half elf begint op het Plein.

Via het Binnenhof wandelt de stoet naar het Spui, waar in de Dr. Anton Philipszaal om kwart over elf een manifestatie tegen de bezuinigingen op het hoger onderwijs van start gaat. De aanwezige hoogleraren en vertegenwoordigers van de medezeggenschap zullen onder andere worden toegesproken door het Utrechtse student U-raadslid Faye van Zeijl.

Op een vraag van raadslid Fred Toppen waarom de brief over de manifestatie vorige week alleen aan hoogleraren was toegestuurd, antwoordde collegevoorzitter Yvonne van Rooy dat komende vrijdag geen vrije dag is. “Ik denk dat wij in Utrecht vergeleken met andere universiteiten al veel doen, bijvoorbeeld door de Utrechtse studenten collegevrij te geven voor hun demonstratie op vrijdagmiddag, maar het zou een misverstand zijn om te denken dat het een vrije dag is voor iedereen. De tentamens bijvoorbeeld gaan gewoon door."

Dat alleen hoogleraren de brief hebben gekregen komt volgens Van Rooy omdat de manifestatie met name bedoeld is om via hun cortege in toga extra veel publiciteit te genereren voor het protest van de universiteiten. “Bedenkt u even wat de impact zal zijn van duizend toga’s op het Binnenhof. Zoiets is nog nooit eerder vertoond.”

EH