Alle Europese beurzen op een hoop

Wie in het buitenland wil studeren, kan proberen een van de honderden studiebeurzen te bemachtigen. Ze staan allemaal op een website die sinds kort in de lucht is.

Het valt nog niet mee om de berg van scholarships en toelages in kaart te brengen, want ongeveer een op de vijf beurzen stelt vreemde voorwaarden. Zo is er een toelage speciaal voor studenten uit de buurt van Dordrecht. Hoe vang je dat in een systeem?

De portal scholarshipportal.eu kent door zulke uitzonderingen nog wat kinderziektes. En soms krijgen studenten uit Nederland nog irrelevante beurzen te zien voor buitenlandse studenten die juist naar Nederland toe willen komen.

Maar het begin is er. De makers schatten dat er in de Europese Unie bijna zestien miljard euro aan beurzen beschikbaar is. Nu al trekt de site honderdduizend bezoeken per maand, maar vrijdag gaat hij pas officieel van start.

Scholarshipportal is een tak van Studyportal.eu, dat enkele jaren geleden begon met het inventariseren van masteropleidingen. Het krijgt subsidie van de Europese Unie en leeft verder van advertenties. Ook kunnen universiteiten hun treffers iets mooier opmaken, als ze betalen. Voor hun vindbaarheid maakt het niets uit, zegt een medewerker.

Hoger Onderwijs Persbureau