Alternatieve studiegids biedt uitkomst in het studiedoolhof

Elke opleiding kent een studiegids met inhoudelijke informatie, maar daarnaast verschijnen er steeds vaker alternatieve studiegidsen. Hierin staat informatie vanuit het oogpunt van de student. Vijf Utrechtse verenigingen hebben al een eigen gids en er zijn er steeds meer in de maak.

Is een vak moeilijk? Welke docenten zijn slecht bereikbaar? Welke bijvakken sluiten goed aan bij het studieprogramma? Het zijn thema’s die aan bod komen in alternatieve studiegidsen die verschillende studieverenigingen maken.

Aanvulling op gewone studiegids
“We hebben al zeven jaar een alternatieve gids en maken deze als aanvulling op de gewone studiegids”, vertelt Paul Besseling, vice-voorzitter van de Utrechtse Biologen Vereniging (UBV). In de studiegids van biologie wordt naar deze alternatieve gids verwezen en andersom ook. “Beide gidsen hebben elkaar ook wel nodig”, verklaart Besseling. “In de gewone gids lees je vooral veel inhoudelijke informatie en bij ons krijg je vooral de mening van studenten over vakken en de manier van les geven.” In de gids staan ook handige tips zoals bij het vak paleo-ecologie: “Er worden practicaopdrachten tijdens de les uitgedeeld en een map om alles in te bewaren is aan te raden.”

Het initiatief van UBV wordt op de faculteit positief ontvangen, door zowel studenten als medewerkers. “Wij hebben de alternatieve studiegids al jaren en het is een goede toevoeging aan de gewone studiegids”, zegt faculteitmedewerkster Suzanne Kollar. “Het is goed dat er ook een gids vanuit de studenten wordt gemaakt zodat je de vakken van twee kanten kunt bekijken.”

Die docent kan echt geen Engels
Niet alleen de UBV heeft een alternatieve studiegids, maar ook Alias, Djembé, V.U.G.S en Mebiose hebben zo’n gids. Andere studieverenigingen zoals USCKI Incognito en Drift'66 bekijken de mogelijkheden voor het geven van lesinformatie vanuit studentenoogpunt en hebben vaak al voorlichtingsmomenten.”Voorlichting is belangrijk en wij zijn ook bezig met de ontwikkeling van een gids”, vertelt Anne Morée van het Drift'66 bestuur. “We zullen niet schrijven: ‘die docent kan echt geen Engels’, maar we kunnen wel aangeven dat bij een bepaald vak het Engelse taalgebruik moeilijk te volgen is.”

In veel gevallen is de alternatieve studiegids echt een toevoeging op de bestaande gids, zoals bij Taal- en cultuurstudies. Susanne Lek van studievereniging Alias. “Het is een ingewikkelde studie omdat er niet zoveel vaste vakken zijn. In onze gids staat bijvoorbeeld welke vakken goed op elkaar aansluiten en welke boeken je daadwerkelijk nodig hebt.” Er is geen aparte gids voor minors en masters, maar in elke uitgave van het verenigingsblad wordt er een minor onder de loep genomen in de rubriek ‘Minority report’.

Populairste minors en masters
Djembé, de studievereniging voor antropologie, heeft sinds dit jaar ook een eigen studiegids. “In onze gids staat vooral welke vakken volgens studenten leuk zijn om te volgen en wij bundelen deze meningen”, zegt Jens Glissenaar, commissaris onderwijs. Ook heeft Djembé de populairste en in hun ogen belangrijkste minors en masters op een rijtje gezet. “We hebben nog niet alle minors en masters beschreven, maar er komen er steeds meer bij.”

Veel studieverenigingen krijgen vragen van vooral eerstejaars studenten over de inhoud van de lessen. “In de gewonestudiegids lees je hoeveel punten je moet halen voor de vakken, maar studenten vinden het ook belangrijk te weten wat anderen van de lessen vinden”, vertelt Vincent Cornelissen van de Vereniging van Utrechtse Geografie Studenten (V.U.G.S). Deze gids richt zich vooral op de keuzevakken waaruit studenten kunnen kiezen. “Voor elk vak gebruiken we ongeveer tien en vijftien meningen zodat we een goed beeld kunnen vormen van het vak”, zegt Cornelissen. In de alternatieve studiegids is bijvoorbeeld te lezen dat de inleiding planologie best een grote stap is na de middelbare school en dat de literatuur redelijk moeilijk is. Aan de andere kant tonen de studenten zich in de alternatieve studiegids enthousiast over de projectopdrachten.

Voor iedereen toegankelijk
Hoewel de alternatieve studiegids gemaakt wordt vanuit een studievereniging, is het resultaat voor iedereen toegankelijk via internet. “We vinden het niet erg dat ook niet leden gebruik kunnen maken van onze studiegids”, vertelt vice-preses Stephan Meijer van Mebiose. “Je weet wat je kunt verwachten wanneer je onze gids leest en samen met de andere studiegids krijg je een heel compleet beeld van de vakken.” Ook deze gids is een aanvulling op de bestaande studiegids en is vooral opgezet voor de tweede- en derdejaars, omdat er in die periode veel vakken zijn waaruit de student kan kiezen. Er staat onder meer in welke docenten vaak aanwezig zijn en of welke gemakkelijk en snel op mail reageren.

De verschillende studiegidsen zijn op de sites van de studieverenigingen te vinden. De studiegids van UBV, VUGS en Mebiose staan al online. Voor de studiegids van Djembé moet je eerst een gebruikersnaam aanmaken. De gids van Alias komt binnenkort op internet.