Anarchisten boos op LSVb

De Anarchistische Groep Nijmegen verwijt de LSVb dat deze tijdens de demonstratie van afgelopen vrijdag “intiem samenwerkten met de politie” en onderscheid maakte tussen ‘goede’ en ‘slechte’ demonstranten.

De anarchisten voelen zich “compleet tekort gedaan” door berichten dat zij het protest wilden misbruiken en verantwoordelijk zouden zijn voor de rellen bij het ministerie van onderwijs.

De LSVb zou mede schuldig zijn aan die beeldvorming, omdat ze zich distantieerde van het geweld en haar ordedienst zou hebben geprobeerd “studenten fysiek te scheiden”. “Met het distantiëringsbeleid van de LSVb wordt de woede van de studenten, scholieren en ouders compleet in de wind geslagen.” De studentenorganisatie is “enkel bezig met het in stand houden van haar eigen machtspositie”.

LSVb-voorzitter Sander Breur trekt zich niets aan van de verwijten dat hij medestudenten zou hebben verraden door samen te werken met de politie. “Ik wil de samenwerking met de politie absoluut verdedigen. Onze ordedienst heeft goed gereageerd toen studenten die op weg naar het station in een rel bij het ministerie van onderwijs terecht dreigden te komen. Studenten die dat wilden, zijn naar Den Haag Centraal begeleid en dat vind ik fantastisch.”

Breur vindt het jammer dat de Nijmeegse anarchisten zich niet gesteund voelen, maar hij vindt de verwijten aan de organisatie ook “te makkelijk”. Later deze week komt de LSVb met een evaluatie van de demonstratie van afgelopen vrijdag.

Hoger Onderwijs Persbureau