Bèta’s boeren goed in Timesranking

De Universiteit Utrecht staat als enige van de Nederlandse instellingen in de top 50 van beste universiteiten wereldwijd op het gebied van de Natuurwetenschappen. Deze lijst wordt opgesteld door het gerenommeerde Britse tijdschrift Times Higher Education.

Op de lijst die donderdag werd vrijgegeven staat de UU op de 41ste plaats. Op het Europese vasteland scoren slechts vijf Europese universiteiten beter op de ranglijst. Beste universiteiten in deze wetenschappelijke discipline zijn het California Institute of Technology en Princeton, zij delen de eerste plaats.

De Utrechtse bètawetenschappers mogen toch al niet mopperen. Op de lijst van Life Science-universiteiten bleek de UU vorige week op een gedeelde 30ste plaats te staan. Na de Universiteit van Wageningen op plaats 17, is de UU in die ranking de tweede Nederlandse universiteit. Hier werd de lijst aangevoerd door Harvard.

Begin oktober werd al bekend dat de UU op de algemene ranglijst van 200 beste universiteiten van THE dit jaar een enorme sprong maakt van plaats 143 naar 68. Vooral op het beoordelingscriterium 'citaties van wetenschappelijke artikelen' scoort de UU goed. De universiteit kwam als hoogstgenoteerde Nederlandse universiteit uit de bus.

Na die generieke lijst maakt THE op zes deelgebieden een top 50 op. Ook in de Geesteswetenschappen doet de UU het goed. De universiteit staat daar als derde Nederlandse universiteit na Amsterdam en Leiden op de 45ste plaats. De UU komt niet voor op de lijsten van technologische en medische topinstellingen. Volgende week volgt tenslotte nog de deellijst voor de sociale wetenschappen.