Bètadecaan stapt op

Decaan Alfred Bliek van de faculteit Bètawetenschappen heeft zijn functie met onmiddellijke ingang neergelegd. Dat heeft hij aan het eind van de middag in een mail meegedeeld aan medewerkers en studenten van de faculteit.

Als reden noemt Bliek het feit dat de visie en ambities van het college van bestuur ten aanzien van de faculteit niet sporen met zijn eigen visie en ambities. “Daardoor ben ik in een spanningsveld beland tussen de facultaire gemeenschap en het CvB.”

Omdat het naar zijn mening niet in het belang is van de faculteit om deze spanning lang te laten bestaan, vervolgt hij zijn boodschap, heeft hij er - in overleg met het College van Bestuur - voor gekozen om zijn functie ter beschikking te stellen.

“Deze droge woorden wekken ten onrechte de suggestie dat ik emotieloos een besluit heb genomen”, aldus Bliek. “Dit is niet het geval, ik heb het gevoel een band te hebben opgebouwd met een faculteit waar ik zeer trots op ben en die ook de laatste maanden weer zoveel prestigieuze onderzoeksprogramma's en prijzen heeft binnengehaald.”

WAARDERING

Afred Bliek (1955) trad op 1 november 2007 aan als decaan van Bètawetenschappen als opvolger van Gerard van Koten.  In de vergadering van de Universiteitsraad zwaaide collegevoorzitter Yvonne van Rooy de vertrekkende decaan vanmiddag lof toe. “Wij hebben grote waardering voor wat Alfred Bliek heeft betekend voor de ontwikkeling van de Bètafaculteit.”

Zij deelde mee dat het college ernaar streeft om de faculteit weer zo snel mogelijk een volledig bestuur te bezorgen, zij het voorlopig met een interim-decaan. Rector-magnificus Hans Stoof zal zich intussen ontfermen over een aantal onderwerpen uit de portefeuille van Bliek, waaronder de veelbesproken overeenkomst met een Rotterdamse onderzoeksgroep.

EH