To become or not to become, that is the question

Mohamlet is een ontdekkingstocht van de acteur Mohammed Azaay en het personage Hamlet. Kan de acteur zich verschuilen achter zijn rol? De voorstelling gaat over grote thema’s als dood, jaloezie, wraak en liefde en is gedrenkt in zwarte humor. DUB geeft vrijkaartjes weg voor de voorstelling in de stadsschouwburg op 24 november.

Mohammed Azaay is vooral bekend van het duo ‘De Varkensfabriek’ dat hij vormt met Karim El Guennouni. Hij speelde bij verschillende toneelgezelschappen en figureerde in tal van speelfilms en televisieseries, zoals in de serie Overspel. Maar nu staat hij alleen op de planken. En deze solo pakt hij groots aan. Als Mohamlet speelt hij namelijk een acteur die zich voorbereid op zijn rol Hamlet en daarbij geconfronteerd wordt met de grote vragen en thema’s van het leven en met de vraag wie hij zelf eigenlijk werkelijk is.

Is Hamlet uw eigen gedroomde rol?

Ja eigenlijk wel. Al op de toneelschool speelden we stukken van Shakespeare en ook Hamlet. Toen al kwam het idee bij mij boven en ook de titel heb ik vroeger al bedacht. Het idee is anderhalf jaar geleden ingediend. Tijdens het schrijven hebben we Mohamlet als een soort kapstok gebruikt voor de grote thema’s van het leven: dood, jaloezie, wraak en liefde. Het is uiteindelijk best een puzzel geworden om het verhaal goed rond te krijgen, we hebben gekeken naar het originele stuk Hamlet, en gekeken naar mijn eigen leven, wat ik heb meegemaakt en dat met elkaar verweven.

De centrale vraag van het stuk is niet ‘to be or not to be’, maar ‘to become or not to become’. Waarom?

De vragen die in het stuk naar voren komen zijn waarom een acteur zich achter een personage zou verschuilen en of we dat niet allemaal doen. De vraag ‘to become or not to become’ gaat over verantwoordelijkheid nemen, wanneer overstijg je het ‘zijn’ en wordt het iets.

Is het daarmee een puur filosofisch stuk?

Het is vooral een tragedie, met zeker filosofische elementen. Het gaat over de zin en onzin van het leven, over dilemma’s in het leven. Los daarvan is het ook een talig stuk, we hebben geprobeerd op de manier van Shakespeare het verhaal te vertellen, maar het is ook een opzichzelfstaand stuk dat je ook kunt begrijpen als je Shakespeare nooit gelezen hebt.

Het klinkt als een zwaar en serieus stuk, valt er ook wel wat te lachen?

Ja natuurlijk, maar de humor in het stuk is ook vooral zwarte humor.

Wie is Mohamlet?

Zoals ik al zei is hij een mengeling van mezelf en Hamlet. Ik ga als Mohamlet in dialoog met andere personages zoals Horatio, maar die dialogen voer ik zelf als monoloog. Mohamlet is iemand die steeds wil vluchten. Horatio is zijn tegenhanger en spreek hem toe dat hij juist niet moet vluchten, maar zijn verantwoordelijkheden moet nemen.

Wat maakt het stuk interessant voor studenten?

Het is sowieso leuk voor studenten die Hamlet kennen of voor studenten die zelf iets aan theater doen, die de typische vragen over acteren herkennen. Maar daarbij zit er voor iedereen wel iets herkenbaars bij. Mohamlet gaat over de grote thema’s, dus iedereen die wel eens liefdesverdriet heeft gehad, of iemand verloren heeft, kan er iets in herkennen. En iedereen verschuilt zich wel eens achter een personage of een leugentje om bestwil. Het is gewoon een heel menselijk stuk.

Je kunt kaartjes winnen voor de voorstelling Mohamlet op 24 november in de Stadsschouwburg in Utrecht. Ga hiervoor naar onze prijsvraag.