Biomedische Wetenschappen viert 25-jarig bestaan

Ice-carving, glasblazen en moleculair koken. Oud-studenten en medewerkers van Biomedische Wetenschappen vierden vrijdag op creatieve wijze het vijfde lustrum van die opleiding. Foto: Robin Visser

Voormalig universitair docent van het jaar en een van de grondleggers van Biomedische Wetenschappen Math Geelen verzorgde in de Blauwe Collegezaal van het Hijmans van den Berghgebouw een korte historische terugblik op de opleiding die in het jaar 1984/1985 begon onder de naam Medische Biologie.

Geelen zette uiteen dat de opleiding zijn bestaan vooral dankt aan het in de jaren zeventig en tachtig vanuit de VS overgewaaide besef dat ook niet-artsen opgeleid kunnen worden tot onderzoeker. Of misschien wel juíst niet-artsen. Dat nieuwe inzicht kwam van pas toen Den Haag een artsenoverschot verwachtte en het aantal geneeskundestudenten wilde beperken. “Drie universiteiten mochten studenten gaan opleiden tot biomedisch onderzoeker in ruil van een verlaging van de numerus fixus voor Geneeskunde.”

De opleiding was vanaf het begin een samenwerkingsverband tussen een aantal opleidingen, te weten Biologie, Farmacie, Diergeneeskunde, Scheikunde en Geneeskunde. In 2000 veranderde de naam in Biomedische Wetenschappen. Sinds 2002 is er sprake van een master Biomolecular Sciences. De opleiding valt tegenwoordig onder verantwoordelijkheid van de faculteit Geneeskunde.

Geneeskundedecaan Frank Miedema overhandigde de bachelor- en masterdirecteuren Wim Dictus en Dop Bär bij de opening van de lustrumviering een plaquette, die ontworpen is door een van de studenten. Dit gebeurde in het bijzijn van de huidige rector Hans Stoof en de voormalige rector Willem Hendrik Gispen, beiden afkomstig zijn uit het biomedisch onderzoek.

Na de creatieve workshops stonden nog een diner en een feest in de Winkel van Sinkel op het programma.

XB