Brits studentenprotest tevergeefs

Raw Video: British Students Protest Tuition Hike

Demonstrerende Britse studenten hebben niet kunnen voorkomen dat het Lagerhuis donderdag akkoord is gegaan met de bezuinigingen op het hoger onderwijs. Universiteiten mogen in 2012 tot tienduizend euro collegegeld vragen.

Het wetsvoorstel was ook in de regeringscoalitie omstreden: 21 Liberaal-democraten en zes Conservatieve stemden uiteindelijk tegen, maar dat waren er niet genoeg. Tot woede van de vele duizenden demonstranten in een aantal Britse steden.

De protesten begonnen vreedzaam, maar liepen later uit de hand. In Londen gooiden demonstranten de ruiten in van winkels en overheidsgebouwen, en ging de kerstboom op Trafalgar Square in brand. Ook de Rolls Royce van prins Charles en zijn vrouw Camilla, die vast kwam te zitten in de drukte, werd aangevallen door zo’n twintig demonstranten. Het paar was zichtbaar geschrokken maar ongedeerd, meldt The Guardian.

Onder de demonstranten zouden ten minste 38 gewonden zijn gevallen. Er werden 26 arrestaties verricht. Aanstaande dinsdag beslist het Britse Hogerhuis over de wet. De kans dat de wet daar alsnog sneuvelt wordt uiterst klein geacht.

Hoger Onderwijs Persbureau