Britse krant: ga in Nederland studeren

Opnieuw een groot stuk in een Britse krant over het Nederlands hoger onderwijs. “When the deal is this good, why are you still at home?”, vraagt The Independent aan zijn jonge lezers.

Nu het collegegeld van Britse universiteiten stijgt, is het nog aantrekkelijker om te gaan studeren “in het land van Robin van Persie en Vincent van Gogh”, aldus The Independent. Want studeren in het vaderland van de kunstenaar die zijn eigen oor afsneed “won’t cost you an arm and a leg.”

Universiteit Maastricht
De aandacht is te danken aan de campagne van de Universiteit Maastricht, die graag voet aan de grond wil krijgen in het Verenigd Koninkrijk. Hoewel het stuk over het hele Nederlandse hoger onderwijs gaat, komt vooral een Maastrichtse woordvoerder aan het woord.

Volgens deze woordvoerder valt het wel mee met de massaliteit waar de Nederlandse universiteiten de laatste jaren over klagen. Ze spreekt van een “highly personalised education system, especially in the later phases of a degree”.

Niveau hoog in Nederland
De krant waarschuwt wel dat de studie-uitval in Nederland hoog is, vergeleken met de Britse universiteiten. Maar volgens de bronnen van The Independent komt dat vooral doordat het niveau hier zo hoog is en er veel van studenten wordt geëist.

Vorige week noemde voormalig OCW-topambtenaar Ferdinand Mertens het “absurd” en “maatschappelijk onverantwoord” dat universiteiten en hogescholen actief buitenlandse studenten werven om op Nederlandse kosten te komen studeren. Alleen de instellingen profiteren van het binnenhalen van EU-studenten, zei hij in het internationaliseringstijdschrift Transfer.

Hoger Onderwijs Persbureau