Britse vice-premier is geen boksbal

Nick Clegg, de leider van de liberaal democraten in Groot-Brittannië, ligt onder vuur sinds hij een regering vormde met de conservatieven. Vooral de verhoging van het collegegeld is verkeerd gevallen. De kritiek laat hem niet onberoerd.

“Papa, waarom zijn de studenten boos op jou?”, vroeg zijn negenjarige zoontje onlangs aan Nick Clegg. Tegen The New Statesman zegt hij soms bang te zijn dat zijn werk een emotionele impact heeft op zijn kinderen.

Het antwoord op de vraag van zijn zoon is overigens helder: voor de verkiezingen verzette de kleine liberaal-democratische partij zich tegen de verhoging van het collegegeld, en na de verkiezingen stemden ze toe met een verdrievoudiging ervan. Volgens critici, ook in zijn eigen achterban, heeft Clegg zijn idealen verkwanseld.

Sociaal hart
Toch doet hij wel pogingen zijn sociale hart te laten zien. Zo heeft hij aangekondigd dat stageplaatsen van ministeries niet meer onderhands verdeeld mogen worden. Er moeten advertenties voor komen waarop anoniem kan worden gesolliciteerd. Wie uit een lager sociale milieu komt, maakt daardoor meer kans.

Momenteel bezorgen rijke en invloedrijke ouders hun kinderen de beste stageplaatsen en dat vindt de regering oneerlijk. Enkele bedrijven hebben zich al achter het plan geschaard.

"Ik ben een mens"
Toch lijkt de storm van kritiek voorlopig niet geluwd. Dat gaat Clegg niet in de koude kleren zitten, blijkt uit het interview met The New Statesman. “Ik ben een mens, geen boksbal. Ik heb ook gevoel”, zei hij.

Hoger Onderwijs Persbureau