Buitenlandse studenten betrapt

De Arbeidsinspectie heeft vorig jaar 260 buitenlandse studenten betrapt op illegaal werken. Ze kwamen vooral uit landen als China en Nepal. Hun werkgevers hadden geen vergunning of lieten hen te lang werken.

Dat heeft de Arbeidsinspectie vandaag bekendgemaakt. Er zijn 219 bedrijven bezocht, waarvan 71 procent in overtreding was. Ook bij andere controles werden illegaal werkende studenten aangetroffen. In totaal legde de inspectie voor 2,7 miljoen euro aan boetes op.

Vorig jaar ging de inspectie voor het eerst gericht controleren op illegaal werkende studenten uit het buitenland. Toen werd bij ruim de helft van de bezoeken daadwerkelijk een overtreding vastgesteld.

Studenten van buiten de Europese Economische Ruimte mogen maximaal tien uur per week werken, of voltijds in de zomermaanden juni, juli en augustus. Hetzelfde geldt voor studenten uit Bulgarije en Roemenië. Die regel moet ervoor te zorgen dat de jongeren hier daadwerkelijk komen studeren, en niet alleen komen werken.

De cijfers zeggen niets over de rest van het bedrijfsleven; de inspectie maakte samen met de IND en het UWV een ‘risicoselectie’ en ging alleen bij verdachte bedrijven kijken. Zo stonden sommige studenten ingeschreven aan een hogeschool of universiteit aan de ene kant van het land, terwijl ze aan de andere kant van het land werkten.

Werkgevers en studenten blijken de regels niet altijd te kennen, constateert de Arbeidsinspectie. Daarom start in juni een voorlichtingscampagne voor de horeca en detailhandel, waar deze studenten vaak werken.