Buitenlandse studenten vaak vrouw

Van de buitenlandse studenten op Nederlandse hogescholen en universiteiten is 59 procent vrouw. Onder Nederlandse studenten waren vrouwen met 52 procent ook al in de meerderheid. Buitenlandse studentes versterken de trend.

De studentes komen vooral uit Duitsland, China en België. Dat blijkt uit het Jaarboek onderwijs in cijfers van het CBS. Ruim vijf procent van de studenten aan een Nederlandse hogeschool of universiteit volgde een vooropleiding in het buitenland. Het grootste deel, 42 procent, is afkomstig uit Duitsland. Een op de twintig buitenlandse studenten komt uit China.

Van de Duitse studenten is maar liefst 63 procent vrouw en bij de Chinezen bijna zestig procent. Van de kleine groep Poolse studenten in Nederland is zelfs 82 procent vrouw. Franse studenten redden de eer: van hen is 58 procent man.

Buitenlandse studentes in Nederland kiezen twee keer zo vaak voor een technische opleiding als studentes met een vooropleiding in Nederland. Ook natuurwetenschappen, wiskunde en informatica zijn bij hen populairder.

Hoger Onderwijs Persbureau