Bus 12: om acht uur begint het proppen
Het academische jaar is weer begonnen, en dus zitten de bussen naar De Uithof weer propvol. Hoe erg is dat eigenlijk, om iedere dag in een uitpuilende bus te reizen? DUB nam de proef op de som en ging eens kijken hoe het er aan toe gaat bij bus 12 in de ochtendspits.
Al om kwart over acht op een bewolkte, maar droge woensdagochtend is het dringen bij de opstaphalte van bus 12 bij het Centraal Station. Voor een plekje in de bus heb je een combinatie van geluk en doorzettingsvermogen nodig. De drukte begint iedere dag al rond acht uur, vertelt een derdejaars studente. “Heel vervelend”, vindt ze het om zo te moeten reizen.
Nu de colleges begonnen zijn is het weer een gedrang van jewelste bij de halte, maar ook in de bus. "Gezellig lepeltje-lepeltje in bus 12. Als vanouds.", schrijft iemand op Twitter. Het is een van de vele klachten over de volle bussen die voorbijkomt op Twitter.
Even verderop bij de halte van buslijn 12 staat Remy (17), die net is begonnen met de lerarenopleiding Engels. “Het was wel even schrikken toen ik deze week voor het eerste die rijen zag.” Hij staat rustig te wachten terwijl anderen hun best doen een plekje te bemachtigen in de bus. “Meestal wacht ik hier een paar bussen totdat alles grotendeels weg is, en dan stap ik in.”
Te laat op college komt Remy naar eigen zeggen niet door de drukte. Er komen zo vaak bussen dat je er best een kunt missen. “Ze zeggen dat er iedere 3 minuten een bus komt, maar volgens mij komen ze nog vaker.
Tweedejaars Sociale Geografie Tom (18) vindt het niet heel erg, soms een bus missen omdat die vol zit. “Mijn reis duurt in totaal anderhalf uur. Dus als ik aankom in Utrecht vind ik het helemaal niet erg om eventjes te moeten wachten bij de halte.” Of hij wel eens te laat komt doordat hij niet in de bus past? “Soms.” En of docenten dat excuus wel accepteren? “Ligt aan de docent.”
Het proppen duurt tot circa tien over half negen. Daarna wordt het snel rustiger bij de halte. Om kwart voor negen is er genoeg plek in de bus, hoewel tientallen mensen geen zitplek hebben, en moeten staan in het middenpad. Iets over negen arriveert bus 12 in De Uithof.
TRAM NAAR DE UITHOF
Vanaf 2018 rijdt er een tram naar De Uithof. Althans, dat is de bedoeling. Onlangs zegde Het Rijk 110 miljoen euro toe om de tram te bouwen. Naar verwachting wordt in de komende jaren begonnen met de aanleg van de Uithoflijn. December 2011 neemt Bestuur Regio Utrecht (BRU) een definitief ‘uitvoeringsbesluit’ over de aanleg van de tram.
In de ochtendspits rijdt bus 12 23 keer per uur, buslijn 11 rijdt 18 maal per uur (cijfers 2010). Meer bussen laten rijden tussen het station en De Uithof is geen optie. Dit zou tot filevorming en chaos op het busstation leiden. De bussen langer maken kan ook niet, onder meer vanwege de aanwezige stoplichten.
De busproblematiek wordt naar verwachting de komende jaren erger, omdat het aantal reizigers stijgt, ook omdat steeds meer bedrijven zich vestigen in De Uithof. Momenteel reizen circa 40.000 mensen per dag met bus 11 en 12. Verwacht wordt dat dit aantal in 2020 60.000 is.
Vanaf 2018 rijdt er een tram naar De Uithof. Althans, dat is de bedoeling. Onlangs zegde Het Rijk toe om de tram te bouwen. Naar verwachting wordt in de komende jaren begonnen met de aanleg van de Uithoflijn. December 2011 neemt Bestuur Regio Utrecht (BRU) een definitief ‘uitvoeringsbesluit’ over de aanleg van de tram. In de ochtendspits rijdt bus 12 23 keer per uur, buslijn 11 rijdt 18 maal per uur (cijfers 2010). Meer bussen laten rijden tussen het station en De Uithof is geen optie. Dit zou tot filevorming en chaos op het busstation leiden. De bussen langer maken kan ook niet, onder meer vanwege de aanwezige stoplichten. De busproblematiek wordt naar verwachting de komende jaren erger, omdat het aantal reizigers stijgt, ook omdat steeds meer bedrijven zich vestigen in De Uithof. Momenteel reizen circa 40.000 mensen per dag met bus 11 en 12. Verwacht wordt dat dit aantal in 2020 60.000 is. |
|||||