Busje komt niet meer

Body: 

Aan een roemruchte geschiedenis van bijna dertig jaar is een einde gekomen. De Warandebus die op uitgaansavonden op en neer reed tussen het studentencomplex in Zeist en de Utrechtse binnenstad is opgeheven. De busverbinding is overbodig door verbeterd openbaar vervoer.

Aan een roemruchte geschiedenis van bijna dertig jaar is een einde gekomen. De Warandebus die op uitgaansavonden op en neer reed tussen het studentencomplex in Zeist en de Utrechtse binnenstad is opgeheven. De busverbinding is overbodig door verbeterd openbaar vervoer.

Veilig vervoer naar de Utrechtse binnenstad, vooral voor vrouwelijke bewoners. Die behoefte leidde begin jaren tachtig op het Warandecomplex tot de gezamenlijke aanschaf van een Volkswagenbusje. Met financiële ondersteuning van complexeigenaar SSH werd een dienstregeling opgezet. Vrijwillige chauffeurs kropen achter het stuur.

De goedkope vervoersmogelijkheid naar Zeist was Utrechtse taxichauffeurs al spoedig een doorn in het oog. De Warandebus werd het mikpunt van vele treiterijen en juridisch getouwtrek. Na een proefproces besloot de rechter dat de bus mocht blijven rijden mits alleen leden van de bewonersvereniging er gebruik van konden maken. De introductie van een pasjessysteem stond hier borg voor.

Afgelopen juni kwamen de bewoners van de Warande tot de conclusie dat de vertrouwde busverbinding overbodig is geworden nu busmaatschappij Connexxion vrijdags en zaterdags een nachtverbinding met het centrum van Utrecht aanbiedt. Tot drie jaar geleden reed de Warandebus drie avonden in de week en werden jaarlijks meer dan duizend bewoners vervoerd. In de eerste helft van 2010 werd de dienst nog maar op één avond aangeboden en stapten slechts 147 bewoners in. Bij jaarlijkse kosten van 6000 euro, zou dat neerkomen op een ritprijs van 20 euro. Iets te veel van het goede, oordeelden de bewoners tijdens een algemene ledenvergadering.

“Natuurlijk vindt iedereen het jammer dat die eigen bus verdwijnt”, stelt lid van de buscommissie Lennert van Dien. “Aan de andere kant is het alleen maar toe te juichen dat er nu fatsoenlijk OV wordt aangeboden. Het gebrek daaraan was ooit de reden om met de bus te beginnen. Wij moeten natuurlijk niet willen concurreren met Connexxion.”

Het besluit komt volgens Van Dien ook om een andere reden op een goed moment. De huidige Volkswagenbus die sinds 2003 dienst doet, begint ouderdomskwalen te vertonen. Bij voortzetting van de Warandebus had een nieuwe bus moeten worden aangeschaft. De bus staat nu te koop. Van Dien verzoekt iedereen die geïnteresseerd is in een 9-persoonsbusje en niet opziet tegen wat sleutelen een bod te doen. "Binnenkort gaat hij op Marktplaats". Informatie kan worden ingewonnen via Wbus@warande.net.

XB

Facebook Twitter Whatsapp Mail