Campagne Hoes wil van Utrecht een soa-vrije stad maken

Hoes werd gelanceerd tijdens de UIT 2016

Aan het woord is Jurre Brandsen, een van de studenten achter Hoes. “Onze campagne begon als schoolopdracht: hoe kunnen we studenten aansporen seksueel gezond te blijven?” Hun campagne-idee had potentie, en is nu uitgevoerd. Naast de app bestaat de campagne uit een website en is Hoes via verschillende socialemedia-kanalen uitgerold.

Het meest in het oog springend is echter de app Hoes. Jurre: “De app is losjes gebaseerd op Pokémon Go, alleen ga je nu op zoek naar soa’s in de stad die je moet verslaan. Ook zijn er ludieke video’s, opdrachten en grappige stellingen. Tussen het spelen door leer je dus ook nog wat bij.”

Het doel van Hoes is om soa’s bespreekbaar te maken. “We leven dan misschien in 2016, toch is het onderwerp nog taboe,” aldus Jurre. “Omdat de app luchtig en informatief is, hopen we dat het makkelijker wordt om over soa's te praten.”

Dringen geblazen om soa’s te verslaan
De campagne, die tien weken duurt, werd afgetrapt tijdens de UIT-dagen. De studenten stonden met een interactieve stand op de Neude, waar Hoes onder de aandacht van eerstejaars werd gebracht. Met succes. Jurre: "Het is daar geen moment rustig geweest. Er stonden constant mensen ons spelletje te spelen, dat was heel leuk om te zien.”

Een van de bezoekers was UIT-loper Lisa, kersverse UU-student. Of er in haar vriendengroep gepraat wordt over soa’s? “Niet echt. Maar mocht ik een soa hebben, zou ik er denk ik ook niet over praten met vriendinnen. Het is toch een beetje beschamend, dus dat houd ik dan liever voor mezelf.”

5500 soa-testen
Volgens de GGD regio Utrecht vormen studenten een risicogroep als het om soa’s gaat. “Hoewel studenten meestal wel weten hoe ze veilige seks kunnen hebben, nemen ze het met condoomgebruik vaak niet zo nauw”, aldus een woordvoerder van de GGD. “En ook als studenten zich voornemen het veilig te doen, kan dit plan soms sneuvelen door het gebruik van alcohol en drugs. Het gebruik hiervan neemt tijdens de studententijd immers vaak toe.”

Uit cijfers van de GGD blijkt dat er in 2015 bijna 5500 soa-testen werden afgenomen bij de Utrechtse soa-poli’s. Volgens de woordvoerder van de GGD werden daarbij meer dan 600 gevallen van chlamydia en 150 gevallen van gonorroe gevonden. Ook is er een toename in syfilis-infecties geconstateerd. Uit deze getallen blijkt overigens dat Utrecht niet de 'soa-hoofdstad van Nederland' is. Het aantal soa-gevallen komt overeen met andere grote steden.