Cao-onderhandelingen universiteiten hervat

Eind deze maand gaan werkgeversvereniging VSNU en de vakbonden weer in gesprek over een nieuwe cao voor universiteitsmedewerkers.

In juni liepen de onderhandelingen vast. De VSNU heeft de bonden nu uitgenodigd om verder te praten na Prinsjesdag, als de rijksbegroting is gepresenteerd. Dan weten de universiteiten hoeveel overheidsgeld ze komend jaar zullen krijgen.

Het zal moeilijk worden, denkt de woordvoerder van de werkgeversorganisatie. “Maar in moeilijke tijden moet je onderzoeken of je elkaar toch kunt vinden. Het hangt er ook vanaf of de bonden echt inzien dat hun looneis tot baanverlies zal leiden.”

Volgens de werkgevers gaat de kwaliteit van onderwijs en onderzoek boven een salarisverhoging. “Wij weten heel goed wat er leeft op de universiteiten. ‘Geef mij er een paar collega’s bij, in plaats van loonsverhoging’, hoor je van medewerkers.”

De vakbonden zijn blij met de uitnodiging. Ze noemen het een eerste stap in de goede richting na hun acties tijdens de opening van het collegejaar. Wel houden de bonden vast aan hun eisen van koopkrachtbehoud en werkgelegenheid. Ook gaan ze de komende weken door met een e-mailactie waarmee universiteitsmedewerkers een protestbericht kunnen sturen aan het eigen college van bestuur, “om de druk op de ketel te houden”.

Hoger Onderwijs Persbureau (HOP)

Tags: vsnu | abvakabo-fnv | cao