College van essayist Bas Heijne

Schrijver, vertaler en columnist Bas Heijne brengt dit najaar als writer in residence aardig wat tijd door aan de Universiteit Utrecht. Als master- of talentvol bachelorstudent kun je een masterclass van hem volgen. Alle andere UU’ers kunnen zijn ‘gesprekken met…’ bijwonen.

Het Centre for the Humanities van de faculteit Geesteswetenschappen nodigt elk jaar een prominente schrijver uit voor het writer-in-residence-programma Hiermee wil het centrum studenten, staf en belangstellenden in contact brengen met de schrijver door middel van lezingen en gastcolleges. De eerste auteur die naar Utrecht kwam was de Italiaan Claudio Magris in 2009. Dit najaar is het de Nederlandse auteur Bas Heijne en volgend jaar komt de Portugese dichteres Ana Luisa Amaral.

Bas Heijne buigt zich over het thema ‘De verbeelding van Nederland’. De vragen die hij zich in dit kader stelt zijn ‘wat betekent het om Nederlander te zijn’ ‘waar komt de permanente onvrede in onze samenleving vandaan’ en ‘waarom is er zo’n heftig verzet tegen kunst en vooral kunstsubsidies?

Heijne (1960) debuteerde in 1984 met de roman Laatste woorden. Zijn essaybundel met reisverhalen De wijde wereld uit 2000 werd genomineerd voor de AKO literatuurprijs. In 2005 ontving hij de Henriette Roland Holstprijs voor een verzameling van zijn columns die hij schreef voor NRC Handelsblad. In 2008 presenteerde hij het VPRO-programma Zomergasten.

Op 8 september houdt Heijne een publiekslezing en wordt hij aansluitend geïnterviewd door hoogleraar Moderne Nederlandse Letterkunde Geert Buelens.

Ook in september geeft hij de masterclass Ik en de wereld. Hij maakt een reis langs grote essayisten zoals Montaigne en Zadle Smith. Deze masterclass is speciaal voor excellente bachelorstudenten of masterstudenten uit alle disciplines. Onder leiding van Heijne schrijven de studenten ook zelf een essay. Voor deze masterclass zijn nog plaatsen beschikbaar, maar belangstellenden moeten zich voor 31 augustus inschrijven. De data van de colleges worden in overleg bepaald en er zijn nog ruim tien plaatsen beschikbaar.

In oktober, november en december gaat Heijne ’s avonds in gesprek met respectievelijk schrijver en hoogleraar Ian Buruma, auteur Arnon Grunberg en tot slot met jonge cabaretiers en theatermakers. Wie deze gesprekken en de lezing in september wil bijwonen, dient zich hiervoor aan te melden.

GK