Commercieel prikken blijft toegestaan

Er komt geen verbod voor commerciële posters op universitaire prikborden. Een verzoek in die richting van U-raadsleden Marijn de Vries (McWub)en Jan Willem Brouwers (PvdUS) werd gisteren door collegelid Hans Amman van de hand gewezen. Wel zei hij bereid te zijn om bij problemen te bemiddelen.

Aanleiding voor het verzoek van de studenten was het feit dat de universitaire prikborden regelmatig vol hangen met affiches van bedrijven en andere commerciële organisaties. Daardoor hebben studieverenigingen en andere studentenorganisaties steeds meer moeite om een plek te vinden voor het aankondigen van activiteiten zoals lezingen, workshops en feesten.

Als commerciële partijen wordt verboden om de universitaire prikborden te gebruiken, ontstaat er niet alleen meer ruimte voor studentenposters, aldus de twee raadsleden. Een prettige bijkomstigheid is dat de ‘commerciëlen’ dan waarschijnlijk sneller geneigd zullen zijn om de kas van de verenigingen te spekken via advertenties of sponsoring van activiteiten.

Gevraagd naar zijn reactie slaakte Amman eerst een diepe zucht om de studenten vervolgens uit te leggen dat hij niets voelde voor een verbod. “Ten eerste denk ik dat veel commerciële affiches ook voor studenten heel interessant zijn, maar ik wil ook niet nog meer regeltjes invoeren, die dan ook allemaal weer gecontroleerd moeten worden. En is het probleem nou echt zo groot?”

Om de teleurstelling bij de studenten wat te verzachten riep het collegelid hen op om hem te mailen zodra er ergens sprake is van een serieus probleem. Hij zal er dan persoonlijk voor zorgen dat het probleem wordt opgelost.

EH