Computerspel UMC Utrecht wint internationale prijs

Het door het UMC Utrecht ontwikkelde computerspel Air Medic Sky One heeft in de VS de Serious Play Award Competition gewonnen, een prijs voor educatieve software. Het spel leert jonge doktoren om te gaan met stressvolle situaties.

De prijs werd eind vorige week uitgereikt in Seattle (Verenigde Staten). Air Medic Sky One won naast de hoogste prijs in de categorie ‘Games for Health’ ook de hoofdprijs, de ‘Best of Show’-prijs. Onder meer door het Amerikaanse leger gebruikte trainingssoftware en Motion Math HD, een iPhone/iPad-game die jonge kinderen gevoel voor breuken bijbrengt, dongen mee naar de prijzen.

Air Medic Sky One is een zogeheten “interactieve biofeedback game”. Via sensoren op de vingers wordt de zweetreactie en de hartslag van de spelers gemeten en teruggecommuniceerd naar de spelers. In het spel geven experts informatie over patiëntveiligheid en hoe om te gaan met stress. Ook worden complexe ziekhuissituaties gesimuleerd die jonge dokteren in spelvorm moeten oplossen.

Medische missers
 “De game is ontwikkeld om de veiligheid van patiënten te vergroten, en is bedoeld om jonge doktoren kennis te laten maken met complexe situaties, zoals het managen van meerdere patiënten tegelijk. Omdat ze nieuw zijn in het werk, zijn ze sneller geneigd om fouten te maken”, vertelt Pam Kato (foto links), als gezondheidspyschologe verbonden aan het Kenniscentrum Patiëntveiligheid van het UMC Utrecht, en een van initiatiefnemers van de game. “Medische fouten zijn, in ieder geval in de VS, doodsoorzaak nummer één. Veel van die fouten zijn gerelateerd aan stress.”

Door het spelen van de game weten jonge doktoren beter hoe ze zelf lichamelijk reageren om moeilijke situaties, volgens Kato. “Het helpt jonge dokteren bewust te maken van hun fysiologie. De game geeft spelers ook oefeningen hoe om te gaan met stresssituaties, bijvoorbeeld door ademhaling.”

Jonge kankerpatiënten
Momenteel wordt onderzocht hoe de game ingezet kan worden in universitaire medische centra. “We onderzoeken onder meer hoe veel je moet spelen om effect te sorteren”, vertelt Kato. Door het winnen de Serious Play Award Competition hoopt ze dat veel ziekenhuizen interesse hebben in de software.

Voordat Kato in dienst trad bij het UMC Utrecht heeft eerder het spel Re-Mission ontwikkeld voor jonge kankerpatiënten. De videogame leert de patiënten wat er in hun lichaam gebeurt als ze hun medicijnen niet nemen. Van Re-Mission zijn wereldwijd 200.000 kopieen verkocht, vertelt Kato.

De trailer van Air Medic Sky One: