Computerstoring DUO

Studenten krijgen deze maand hun berichten van de Dienst Uitvoering Onderwijs niet digitaal, maar per post toegestuurd. Dat komt door een storing in het nieuwe computersysteem van de dienst.

Vorige maand kreeg DUO een nieuw opslagsysteem voor post en documenten. Het oude systeem uit de jaren negentig werd door IBM voor een half miljoen euro vervangen. Dit nieuwe systeem functioneert wel, alleen kunnen de medewerkers het systeem niet in. Daarom wordt de post nu handmatig verwerkt.

Wekelijks willen zo’n twintigduizend studenten iets wijzigen in hun studiefinanciering. Ze krijgen daarover van DUO een digitale bevestiging. Volgens de dienst zijn er geen gegevens of documenten verloren gegaan. De oorzaak van de storing is nog onduidelijk. De dienst hoopt dat het probleem in de loop van de maand is opgelost. Studenten kunnen hun berichten dan ook digitaal nalezen.