Convenanten kosten UU zes miljoen per jaar

Het college van bestuur trekt tot en met 2012 jaarlijks zes miljoen euro uit om te voorkomen dat de Universitaire Bestuursdienst en de faculteiten Rebo en Bètawetenschappen nog verder in de financiële problemen komen. Over de besteding van het geld worden convenanten gesloten. De decanen van de andere faculteiten zijn na enig morren akkoord gegaan met deze subsidie voor de drie Utrechtse zorgenkinderen.

Een en ander blijkt uit de eind vorige week gepubliceerde Kaderbrief 2011. In deze Utrechtse ‘voorjaarsnota’ maakt het college van bestuur zichtbaar wat de onderdelen op grond van de huidige stand van zaken in 2011 aan inkomsten mogen verwachten.

Dat valt niet tegen, zo blijkt uit de cijfers. Ondanks de recessie en ondanks enkele tegenvallers zoals de post ‘convenanten’, becijfert het college dat faculteiten en diensten de komende twee jaar ruim dertien miljoen euro meer te verdelen hebben dan in eerdere prognoses werd voorzien.

In de financiële commissie van de U-raad noemde collegelid Amman twee oorzaken voor deze, op het totale budget van de UU van 550 miljoen euro overigens minieme meevaller. Allereerst blijkt de UU te mogen rekenen op meer collegegeldinkomsten dan eerder was voorzien.

Bovendien was in eerdere prognoses nog gerekend met een fors verlies als gevolg van de door het vorige kabinet aangekondigde bezuinigingen. “Inmiddels lijkt duidelijk dat het hoger onderwijs de dans zal ontspringen”, aldus Amman, “vandaar dat we nu wat positiever durven zijn.”

Hij waarschuwde overigens voor te veel optimisme. “Via de achterdeur zal er echt nog wel weer iets afgaan.” Profetische woorden zoals vandaag bleek uit het besluit van CDA en Christen Unie om al dit jaar de looncompensatie achterwege te laten.

Vanwege de grote onzekerheid over de vraag wat een nieuw kabinet voor het hoger onderwijs in petto heeft, zet het college in de kaderbrief vijftien miljoen euro opzij als risicomarge.

EH