Dan krijgt iedereen een acht

Zeventien eerstejaars rechtenstudenten van de Universiteit Maastricht hebben stukken tekst van elkaar overgeschreven. Ze komen weg met een waarschuwing van de examencommissie. Uit protest geeft de docent al zijn driehonderd studenten een acht.

“Ik heb er studenten bij die echt hard werken en hun best doen, maar toch net geen voldoende halen”, zegt hoofddocent Fokke Fernhout in de Maastrichtse universiteitskrant Observant. “En dan zou ik zo’n frauderende student wel een voldoende moeten geven?”

De fraude zou zijn gepleegd bij practicumopdrachten die de eerstejaars studenten thuis maken. Ze vielen door de mand dankzij een controle met een anti-plagiaatprogramma. Zulke fraude is niet nieuw, zegt Fernhout in Observant, maar normaal gesproken velt de examencommissie een ander oordeel: de opdracht wordt ongeldig verklaard.

Nu wil Fernhout even niets meer zeggen, want morgen heeft hij een overleg over de kwestie. De decaan van de rechtenfaculteit laat weten dat de examencommissie onafhankelijk is en hij geen verantwoordelijkheid draagt voor de uitspraak. De examencommissie wil de beslissing volgens Observant niet nader toelichten, omdat het een “interne afweging” zou betreffen.

Hoger Onderwijs Persbureau

Tags: fraude