De achterblijvers: Bert van Wijngaarden

Het is zomer. De Utrechtse studenten zijn na de laatste tentamens massaal weggetrokken uit De Uithof en de binnenstad, en ook veel medewerkers zijn met een welverdiende vakantie. Maar sommigen blijven doorwerken in vaak nagenoeg uitgestorven universiteitsgebouwen. DUB zoekt elke week één van deze “achterblijvers” op. Vandaag de laatste aflevering.

Datum: 11 augustus 2010

Naam: Bert van Wijngaarden

Functie: Medewerker Arbeidsvoorwaarden, afdeling P&O Geesteswetenschappen

Locatie: Kromme Nieuwegracht 46

U bent aan het werk terwijl anderen vakantievieren. Is dat een beetje uit te houden?

“Zeker wel, al is het op deze afdeling erg warm als er buiten hoge temperaturen worden gemeten; we hebben hier helaas geen airco. Dat is wel een beetje afzien hoor. Maar als het hier binnen echt te warm wordt, dan komt het wel eens voor dat we een half uurtje eerder naar huis mogen. Dat is dan natuurlijk geen straf! Jaloers op de vakantiegangers ben ik ook zeker niet. Ik ben namelijk in het voorjaar nog weggeweest en ik ga eind augustus ook weer. Omdat mijn vrouw en ik niet meer gebonden zijn aan schoolvakanties, kunnen we tegen gunstige prijzen in het voor- én naseizoen er lekker even tussenuit.”

Wat houdt uw functie precies in?

“Als medewerker arbeidsvoorwaarden ben ik een soort van vraagbaak voor alle medewerkers van de faculteit Geesteswetenschappen. Als iemand bijvoorbeeld een fiets wil aanschaffen en niet zeker weet of hij dat gedeeltelijk of volledig kan declareren bij de universiteit, dan kan hij of zij bij mij terecht met die vraag. Ik coördineer op deze afdeling ook de administratie van de faculteit Geesteswetenschappen. Dit jaar werk ik al 35 jaar bij de universiteit en ik vind het altijd leuk om te kunnen zeggen dat die mijn werkgever is. Vooral mensen die zelf niets met universiteiten te maken hebben, vinden dat toch wel interessant.”

Krijg je een feestje?

“Nee, helaas! Dat is alleen bij 25 en 40 jaar. Ik moet dus nog even wachten... “

Maar even terug naar de functie: is dat nog wel nodig, zo’n ‘menselijke vraagbaak’? Op internet is toch alles wel te vinden?

“Ja, ‘tuurlijk is op internet een hele hoop te vinden, maar toch beantwoordt het niet alle vragen. Mensen hebben de behoefte aan een persoonlijk gesprek behouden. Ik denk vooral, omdat er in een gesprek dieper op de persoonlijke situatie ingegaan kan worden. Mensen willen voorbeelden en oplossingen te horen krijgen waar ze wat mee kunnen.“

U heeft vast in al die jaren dat u hier werkt wel eens iets grappigs meegemaakt?

“Tja, iets grappigs, dat vind ik lastig. Ik weet nog wel goed dat ik samen met mijn vrouw een keer in het U-Blad heb gestaan, in de jaren tachtig. We waren toen ook al getrouwd en we werkten allebei op een afdeling bij de faculteit Diergeneeskunde. We werden geïnterviewd over ‘relaties op de werkvloer’. Met dit interview erbij begin ik dus al een heuse beroemdheid te worden, ha, ha.”

Wat vindt u het leukst aan uw beroep?

“Zonder twijfel het omgaan met mensen. Ik werk niet alleen met de collega’s hier op de afdeling, maar met al het personeel van de faculteit. Van schoonmakers tot hoogleraren, alles krijg ik hier aan mijn bureau en dat maakt deze baan zo afwisselend. Momenteel ben ik bezig met het inwerken van twee nieuwe collega’s en dat vind ik ook altijd leuk om te doen. Als ze nog zo blanco in de organisatie staan, dan kun je ze nog lekker naar je hand zetten, ha, ha.”

Tijdens de vakantieperiode is het hier zeker veel rustiger?

“Je merkt inderdaad dat er minder telefoonverkeer en post binnenkomt, maar we zijn dan ook de hele periode met minder collega’s aangezien er heel wat op vakantie zijn. Uiteindelijk gaat het werk voor iedereen die geen vakantie heeft dus wel gewoon door, omdat er taken van anderen moeten worden overgenomen.”

Maartje ter Horst