De achterblijvers: Joost Ballering

Het is juli. De Utrechtse studenten zijn na de laatste tentamens massaal weggetrokken uit De Uithof en de binnenstad, en ook veel medewerkers maken zich op voor een welverdiende vakantie. Sommigen blijven deze zomer echter doorwerken in vaak nagenoeg uitgestorven universiteitsgebouwen. DUB zoekt iedere week één van deze “achterblijvers” op.

Datum: 8 juli 2010

Naam: Joost Ballering

Functie: Promovendus bij de vakgroep biochemie van membranen

Het is buiten 29 graden Celsius en jij zit binnen te werken. Hoe voelt dat?

Ik vind het niet zo’n probleem. Er is gelukkig genoeg te doen. Ik werk gewoon door met het raam open. Als het zo rustig is kan je ook lekker doorwerken. En ik kan tussendoor buiten lunchen met de collega’s. Er is altijd een groepje achterblijvers. Als aio neem je niet te veel vakantie, want je wil al je tijd gebruiken.

Wat voor onderzoek doe je?

Ik doe onderzoek naar celmembranen, zeg maar de dunne 'huid' van de cellen waaruit alle organismen zijn opgebouwd. Die membranen bestaan uit eiwitten en vetten die samen een zodanige structuur vormen dat ze nuttige stoffen doorlaten en schadelijke stoffen tegenhouden. Als we geneesmiddelen willen ontwikkelen die de cel kunnen bereiken, moeten we dus precies weten hoe die membraan functioneert.

Hoe doe je dat?

Ik bestuur dat door te kijken naar bacteriën. Een bacterie bestaat maar uit één cel en is dus een ideaal organisme om de celmembraan te onderzoeken. Via allerlei chemische technieken probeer ik de structuur van de celmembraan van de bacterie te achterhalen. Ik kijk met name naar de eiwitten die ervoor zorgen dat de membraan voldoende vloeibaar blijft om goed te functioneren en nuttige stoffen door te laten.

Interessant, maar waar ben je nu feitelijk de hele dag mee bezig?

Op dit moment ben ik met allerlei verschillende dingen tegelijk bezig. Ik sta nu veel op het lab. Samen met mijn student heb ik al veel pilot-experimenten gedaan nu moet ik allerlei technieken gaan uitproberen op mijn systeem. Het inlezen is nu grotendeels voorbij maar er is nog wel wat leeswerk. En ik moet ook nog het verslag van een student beoordelen. Druk genoeg, dus.

Is het leuk werk?

Ja zeker. Vooral het labwerk, daar doe ik het voor. Op dit moment krijg ik mijn eerste resultaten en dan krijg je echt waar voor je werk.

Is het niet dodelijk saai in De Uithof als het zo rustig is?

Ja, het is een stuk minder levendig op de groep en in het lab. Maar het is niet per se saai. Er is altijd wel iemand om koffie mee te drinken en met z’n tweeën lunchen is ook gezellig.

Ga je zelf nog met vakantie?

Ja, ik ben van plan om half augustus twee weken naar Frankrijk te gaan. Ik ga dan samen met mijn vriendin naar Normandië. De rust opzoeken. Met de auto gaan we langs verschillende campings. We gaan Mont Saint Michel bezoeken en fietsen en wandelen. Even bijkomen van een jaar hard werken.

Casper Wolfert / EH