De achterblijvers: Yvonne van Dijke

Het is juli. De Utrechtse studenten zijn na de laatste tentamens massaal weggetrokken uit De Uithof en de binnenstad, en ook veel medewerkers maken zich op voor een welverdiende vakantie. Sommigen blijven deze zomer echter doorwerken in vaak nagenoeg uitgestorven universiteitsgebouwen. DUB zoekt iedere week één van deze “achterblijvers” op.

Datum: 14 juli 2010

Naam: Yvonne van Dijke

Functie: P&O Adviseu

Het is buiten 29 graden Celsius en jij zit achter je bureau. Balen?

Nee, eigenlijk niet echt. Ik werk vier dagen in de week, dus in de weekenden heb ik genoeg tijd om van het mooie weer te kunnen genieten. Ik heb niet het gevoel dat ik echt iets mis.

Je hebt wel geluk met de kamer waar je nu in zit.

Ja, ik zit aan de schaduwkant van het gebouw, dus dat is met deze temperaturen wel erg aangenaam.

Is het hier niet saai in deze rustige vakantieperiode?

Dat alle studenten nu vakantie hebben, merk je hier in het Bestuursgebouw niet echt. Veel collega’s zijn, net als ikzelf, niet gebonden aan de schoolvakantieperioden, dus ik ben op dit moment absoluut niet de enige die op deze afdeling aan het werk is. Het is eigenlijk wel gezellig; een soort van gedeelde smart, haha. Ik vind het ook leuk als het academisch jaar weer begint; het is een leuk gezicht om de nieuwe eerstejaars in de eerste paar weken rond te zien lopen.

Wat houdt je functie eigenlijk in?

Ik geef advies aan leidinggevenden over ongeveer alles wat met personeel te maken heeft. Ik heb zelf niet in Utrecht gestudeerd, maar in Groningen. Ik vond het een erg leuke stad om te studeren en te wonen, maar ik vond het ook wel fijn om weer wat centraler in het land te wonen. Doordat ik wel aan een universiteit heb gestudeerd, ken ik de structuur van een dergelijke organisatie en dat is een groot voordeel. Doordat de UU niet ‘mijn’ universiteit is, heb ik ook geen ‘student-gevoel’ bij de gebouwen en de mensen.

Hoe bevalt deze baan?

Ik werk hier nu sinds maart 2009 en ik heb het erg naar mijn zin. Het werk is leuk en afwisselend, maar ik denk dat dat eigen is aan werk dat over mensen gaat. Ook geef ik adviezen aan verschillende groepen leidinggevenden en dat zorgt voor uitdagingen. De UU is een boeiende organisatie die midden in de maatschappij staat. Het is niet zo dat ik altijd al van plan was om bij een universiteit te gaan werken, maar de vacature van deze functie sprak me erg aan; vooral ook door het soort organisatie. Leuke collega’s zijn natuurlijk ook belangrijk en die heb ik hier gelukkig genoeg.

Ben je dit jaar al op vakantie geweest?

In maart en april heb ik samen met mijn vriend zes weken met een camper rondgereisd in Nieuw-Zeeland; een ontzettend mooie ervaring. Ik werkte toen ook al bij de UU, maar doordat ze een redelijke soepele verlofregeling hebben en ik goede afspraken met collega’s kon maken, kon ik deze reis maken. Toen ik vertrok, lag er in Nederland sneeuw, dus ik vond het heerlijk om richting de warmte te gaan. Toen ik terugkwam was de lente eindelijk begonnen. Waarschijnlijk heb ik daardoor nu nog minder behoefte aan vakantie.

Ga je nog op vakantie?

Ja nog wel even, dat hoort er natuurlijk wel bij. Waarheen weten we nog niet, maar ik ben de eerste twee weken van september in elk geval niet aan het werk. Misschien wordt het wel kamperen in België. Het ligt een beetje aan het weer; hoe slechter, des te verder weg de vakantiebestemming zal zijn. Een last minute naar de zon is natuurlijk ook altijd een goede optie.

Maartje Ter Horst