De Anna Maria is gearriveerd

Utrecht (NL). Luidklokje Domplein  Academiegebouw  'Anna Maria van Schurman'
Utrecht (NL). Luidklokje Domplein Academiegebouw 'Anna Maria van Schurman'

De Anna Maria staat te pronken in het Academiegebouw en wacht op het moment totdat zij naar het torentje aan het Domplein wordt gehesen. De eerste keer dat ze van zich mag laten horen, is op 25 maart, de dies natalis van de Universiteit Utrecht.

De luidlok is een geschenk van het Utrechts Klokkenluiders Gilde aan de Universiteit Utrecht voor haar 375ste verjaardag. Op 18 september vorig jaar werd de klok op middeleeuwse wijze op het Domplein gegoten door Simon Laudry. Een paar dagen later werd de klok die vernoemd is naar de eerste vrouwelijke student van de Universiteit Utrecht Anna Maria van Schurman, uit de mal gehaald in de werkplaats in Finsterwolde.

ananDe klok zal voor het eerst worden geluid op vrijdag 25 maart als de universiteit jarig is en de lustrumviering van start gaat. Voor het luiden van de Anna Maria is een heel protocol gemaakt. Zo mogen alleen leden van het Utrechts Klokkenluiders Gilde de klok luiden en alleen op bijzondere momenten zoals de inauguratie van een nieuwe rector, op de verjaardag van de UU, bij oraties voor de leerstoel Vrede van Utrecht en bij de promotie van een actief lid van het klokkenluidersgilde. De klok mag ook bij andere zeer bijzondere gelegenheden geluid worden, maar daarvoor is toestemming van het gilde nodig.

Tot het moment dat de zestig kilo wegende klok in de toren hangt, is ze te bewonderen in het Academiegebouw. Om diefstal te voorkomen, ligt de klok aan de ketting.

GK