De eerstejaars: Leontien, Algemene Sociale Wetenschappen

Deze week hebben zich 3500 nieuwe eerstejaars op de Utrechtse binnenstad gestort. Hun doel: de universiteit en de stad leren kennen, maar vooral veel feesten. Wie zijn al die nieuwelingen en wat verwachten zij van het studentenleven? Een kennismaking in acht vragen.

• Naam: Leontien Wapenaar
  • Studie: Algemene Sociale Wetenschappen
  • Herkomst: Vlaardingen. Dat is anderhalf uur reizen vanuit Utrecht, maar als het tegenzit twee uur.

Heb je al een kamer in Utrecht?

Nee. Ik wil over een half jaartje wel op kamers, dus ik kijk een beetje rond maar niet echt actief.

Welke activiteit ben je nu aan het doen?

We hebben net ontbeten, maar we zijn nu alweer aan het lunchen. Straks krijgen we een rondleiding bij Unitas.

Weet je al of je ergens lid wilt worden?

Ik zit nog te twijfelen. Misschien dat ik lid word bij een dansvereniging. Anders bij UMTC of AEGEE, de Europese studentenvereniging. Dan wil ik wel op kamers zitten, want als je de hele tijd op en neer moet reizen heb je niet zoveel tijd voor feestjes.

Hoe doe je dat dan tijdens de UIT? Heb je een slaapplek in Utrecht?

Ja, ik slaap bij mijn nicht. Ik zie haar amper want ik heb een eigen sleutel en ik kom iedere keer laat thuis.

Vul aan: Als ik boven op de Dom sta…

Sorry, dat weet ik niet.

Weet je al wat je wilt gaan doen als je klaar bent met studeren?

Ik wil graag nog reizen voor ik ga werken. En misschien dat ik nog wil doorstuderen.

En wat voor werk zou je dan uiteindelijk willen gaan doen?

Ik zou graag iets voor allochtonen of asielzoekers willen betekenen. Ik ben heel erg geïnteresseerd in de multiculturele samenleving.

Voel je je al een beetje thuis in Utrecht?

Zeker. Ik leer de weg steeds beter kennen, want ik ga iedere keer op de fiets. Ik ben één keer verdwaald maar ik heb gelukkig een kaart in mijn tas zitten en ik kan hier aan iedereen de weg vragen.

Casper Wolfert