Of de minister iets voelt voor een OV-bierkaart

Hoog bezoek op de laatste dag van de UIT bij Unitas. Minister Bijsterveldt van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap komt langs voor een praatje over hoger onderwijs. “Katrien” van “Studenten TV” wil weten of de minister iets voelt voor een OV-bierkaart in plaats van een OV-chipkaart.

Het is tegen tienen ‘s avonds, op een voor een minister ongewone locatie (de borrelkamer van Unitas) als opeens “Katrien” naar voren komt. Katrien (rechts op de onderste foto) is de presentatrice van “Studenten TV”, Een camerateam van de VARA legt het geheel vast voor HumorTV.nl.

Of de minister iets voelt voor de invoering van een OV-bierkaart, waarbij studenten zelf kunnen bepalen of ze gratis willen reizen, of gratis bier kunnen drinken. “Door de verhoogde studiedruk is er steeds minder tijd voor plezier”, voegt Katrien er aan toe. Gelach in de borrelzaal van Unitas, die goed gevuld is.

Dat vindt de CDA-minister uiteraard geen goed plan, maar ze kan er wel om lachen. “Aan creativiteit ontbreekt het studenten niet, haha.” De minister, die op uitnodiging van de CDA-jongeren naar Utrecht is gekomen om voor een discussie over hoger onderwijs tijdens de UIT-week, legt het voorstel voor aan het publiek. “Wie is er voor?” Twee handen gaan de lucht in.

Het sjeuiige gedeelte van de avond is de vragenronde (de introductie van de minister is wat plichtmatig, het hoger onderwijsbeleid wordt puntsgewijs toegelicht). De vragen zijn kritisch, inhoudelijk sterk (behalve die van Katrien dan) en beschaafd van toon, wat je niet persé verwacht op de donderdagavond van de UIT-week, na een week stevig drinken en lange nachten.

Kosten tweede master
Vooral over de kosten van de tweede master wordt de minister doorgezaagd. De minister erkent dat er “voor-, en ook zeker nadelen” zitten aan de maatregel, die genomen is door het vorige kabinet, toen Bijsterveldt staatssecretaris was onder minister Plasterk. Het was een uitruil, zo schetst de minister de keuze. Om het lage collegeldtarief ook voor 30-plussers mogelijk te maken, moest er elders geld vanaf. “Het geld moest wel ergens vandaan komen.”

De hoge bedragen die universiteiten vragen, in veel gevallen meer dan 10.000 euro per masterjaar, kan de de minister eigenlijk ook niet helemaal begrijpen. “Een universiteit die het collegegeld zo hoog maakt dat niemand meer geïnteresseerd is, dat is buitengewoon slecht.” Bijsterveldt raadt studenten aan om goed rond bij andere universiteiten, “want niet overal is het bar en boos”.

Afschaffen studiefinanciering
Het sociale leenstelsel (lees: afschaffen studiefinanciering) in de masterfase blijkt ook een heikel punt. Een student Diergeneeskunde legt uit dat een bachelor Diergeneeskude zonder master erna niks waard is. “Ik moet mezelf in de schulden steken om mijn opleiding af te maken. Dat vind ik toch een beetje raar.”

Het had nog veel erger kunnen zijn, antwoordt Bijsterveldt. “Er zijn heel veel partijen in de Tweede Kamer voor een totaal sociaal leenstelsel, van bachelor tot en met master. Er zijn ook partijen, zoals de mijne, die dat niet willen.” Lenen in de masterfase moet je volgens Bijsterveldt zien als een investering in je toekomst. “En wees blij dat het niet een totaal leenstelsel is geworden, want dat had ook gekund.”