De UIT 2010 kan van start

“We hebben er zo veel zin in.” De Introductie Commissie Utrecht is helemaal klaar voor de Utrechtse Introductiedagen die maandag 16 augustus van start gaan Voor het eerst is de UIT een week voor aanvang al ‘uitverkocht’. Er komen 3500 UIT-lopers.

“Ik denk dat we echt allemaal een kick krijgen als we de eerstejaars maandagochtend over de rode loper zien aankomen”, zegt woordvoerster Maartje Beerens van de Introductie Commissie Utrecht, het ICU. Vorige week werd de laatste UIT-loper ingeschreven. Sindsdien wordt de commissie regelmatig gebeld of er niet toch nog een plekje over is. “Nee, ik vind het echt heel jammer en sneu maar er mag geen UIT-loper meer bij.”

Het is voor het eerst dat de UIT al een week voor de start het maximum aantal inschrijvingen heeft. In totaal doen er 3500 nieuwe studenten mee aan de vier introductiedagen waarin het studentenleven in Utrecht verkend wordt. Zo’n 600 ouderejaars gaan de ‘Utrechtse nieuwe’ begeleiden.

Het thema dit jaar is bUITengewoon en begint maandag met een welkomstwoord in een grote circustent op het terrein van University College Utrecht. De eerstejaars worden toegesproken door de collegevoorzitters van de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht en door burgemeester Aleid Wolfsen. Daarna gaan de UIT-lopers in groepjes de stad, de onderwijsinstellingen en de studentenverenigingen verkennen. Het programma biedt voor elk wat wils. Tijdens de vier dagen wordt er ook nog geld opgehaald voor Stichting SamenScholen. De ICU hoopt 7000 euro op te halen.

Na de vier drukke dagen begint het zeskoppige ICU met opruimen en het schrijven van de overdracht voor de commissie die volgend jaar de UIT-dagen gaan organiseren. Deze studenten lopen dit jaar ter voorbereiding al mee. Maartje: “Dan hebben we nog een paar dagen om met vakantie te gaan. We gaan met ons zessen vijf dagen weg en daarna weer aan de studie.”

GK

Vanaf maandag 16 augustus kun je op DUB dagelijks verschillende verhalen lezen over de UIT.