De Utrechtse Oscar voor UU’er Ram

De eerste prijs. Daarmee verliet Henny Ram, medewerker van het Facilitair Service Centrum, afgelopen zondag het jaarlijkse cinema- en literatuurfestival Utrecht over Utrecht. De documentaire 'Omdat hun hart sprak' over Trui van Lier - een studente in het verzet -  maakte een grote indruk op de jury.

Henny Ram (51) zat afgelopen zondag zonder enige verwachting tussen het publiek in een zaaltje van het Louis Hartlooper Complex. “Willem van der Putten, de tweede cameraman, zei tegen mij: ‘Ga jij er naar toe om de prijs in ontvangst te nemen?’ Het was een grapje natuurlijk, maar wie kon vermoeden dat we met een prijs naar huis zouden gaan? Ik niet.”

“Ik zat in dat zaaltje en hoorde de literaire inzendingen voorbij komen. Er zat van alles tussen en ik dacht ‘wat doe ik hier’? Toen was ik aan de beurt om een toelichting te geven op onze documentaire. Dat was dus ‘s middags. Om half negen was de prijsuitreiking. Dit keer was de bijeenkomst in de grote zaal met allerlei directeuren er bij. Ik zat helemaal achterin, dan kan ik zo wegglippen, dacht ik, toen ik ineens de woorden UVSV en corps hoorde en ik zei heel hard ‘nee hè?’ De mensen voor mij keken om en vroegen of ik bezwaren had tegen die documentaire. Dat was het natuurlijk niet. Ik moest naar voren komen, kreeg de prijs, stak een speech af en toen werd de film op dat grote doek nog een keer vertoond. Het was fantastisch.”

De documentaire Omdat hun hart sprak gaat over Trui van Lier. Ze studeerde rechten en was preses van gezelligheidsvereniging UVSV. In 1940 stopte ze met haar studie om een crèche te beginnen voor onwettige Duitse kinderen. Die opvang gebruikte ze als dekmantel voor Joodse kinderen die moesten onderduiken. Zo heeft ze in deze ‘Kindjeshaven’ aan de Prins Hendriklaan bij het Wilhelminapark honderden kinderen van de dood gered. Henny Ram bundelde zijn krachten met oud-universiteitssecretaris Willem van der Putten en regisseur Roel Oostra die elkaar kenden van een cursus, spronkelde de nodige financiën bij elkaar en maakte een film over Van Lier. Binnenkort wordt de documentaire uitgezonden door omroep Max en wordt de DVD vertaald voor de Canadese, Amerikaanse en Israëlische markt.

Ram die audiovisueel technicus is, kan zijn geluk niet op met de prijs: een Utrechtse ‘Oscar’ en 4000 euro. Het is de tweede keer dat hij met een van zijn producties in de prijzen valt. Met de documentaire Van hangjongere naar sportjongere won hij een Appeltje van Oranje dat werd uitgereikt door prinses Máxima. Nu is hij in zijn hoofd al weer bezig met een nieuw project. “Tja, het kriebelt hè?”

GK

Lees ook Studentenverzet in Kindjeshaven

De DVD Omdat hun hart sprak is voor € 7.50 te koop via http://www.rtvutrecht.nl/content/webwinkel