De zomerstamppot van A-Eskwadraat

Het serieuze studeren is begonnen. Over nog geen twee maanden zijn de eerste tentamens. Wil je daar nog even niet aan denken? Dan kun je misschien het introgevoel nog even oproepen door heel sentimenteel een intromaaltijd te koken. Dit jaar geeft studievereniging A-Eskwadraat een kijkje in haar keuken.

Het zou zo maar een leuke traditie kunnen worden: kookcommissies van introductiekampen van studieverenigingen die een verslag doen van het aantal uien dat ze moeten schillen om de hongerige eerstejaars te voeden. Vorig jaar kreeg DUB een kijkje in de kampkeuken van Helix, de studievereniging van Natuurwetenschap & Innovatiemanagement, die voor 100 man de maaltijden verzorgde. Dat kunnen wij beter, schreef Rob Wesselink van de kookcommissie van A-Eskwadraat. Oordeel zelf:

‘Prut met peren’

Ook dit jaar is het aantal eerstejaars Natuurkunde, Wiskunde, Informatica en Informatiekunde weer gestegen: dat werd niet alleen bij de organiserende introductiecommissie van studievereniging A-Eskwadraat duidelijk, maar ook bij ons, de Kookgroep voor het tweedaagse introductiekamp. Waar we vorig jaar 390 monden twee dagen moesten voeden, waren dat er nu 420.

Eén van de vooroordelen over studenten is dat we ongezond eten, met pizza's, patat en andere afhaalmaaltijden. 'Helaas' bezorgt er geen snackscooter in Ellertshaar, het gehucht in Drenthe waar het introductiekamp al jaren plaatsvindt. Gelukkig hoefden de eerstejaars (en hun moeders) zich geen zorgen te maken, wij zouden voor ze zorgen, met een groentencurry op maandag 5 september en de befaamde zomerstamppot de dag erna.

Om 12 uur 's middags komen de eersten van ons aan op de locatie, de bussen met de rest en de eerstejaars zullen drie uur later volgen. Water opzetten voor de 42 kilo rijst en ui snijden is het eerste wat moet gebeuren, voordat de lokale C1000 de kipfilet komt brengen. Ieder jaar blijkt hierbij maar weer dat wespen eigenlijk vleeseters zijn, want ze komen met velen tegelijk op de te snijden filets af. Terwijl de kip en de ui marineren in de kruidenmix moet de spitskool er aan geloven.

Gelukkig heeft de C1000 ons dit jaar wel geraspte wortel geleverd in plaats van balletjes, dat scheelt al weer wat snijwerk. Minder handig zijn de kleine blikjes waarin de kokosmelk verpakt is Wel een goede oefening voor 's avonds trouwens als 70 blikjes knakworstjes voor de midnightsnack geopend moeten worden.

Het koken op een introductiekamp is natuurlijk veel werk, maar vooral erg gezellig. We krijgen weinig mee van de spellen die gespeeld worden of de kleurenstrijd, maar hebben wel veel lol, of het nou om preien, paprika of appels gaat.

Het eten maandag wordt erg gewaardeerd, al is de curry voor sommigen iets te pittig geworden. De eerstejaars zijn minder enthousiast als we het corveerooster omroepen, want de keukens moeten natuurlijk wel weer schoongemaakt worden. Niet dat we lang kunnen genieten van de blinkende fornuizen, want ook 's avonds gaan we aan de bak. Na een geslaagde avond met broodjes knakworst is het voor ons tijd om te feesten. Als rond 5 uur iedereen in bed ligt, zijn we blij dat we de perculatoren op een tijdschakelaar gezet hebben, dat scheelt toch zeker een uur slaap. Om half 9 moet namelijk het ontbijt klaargezet worden.

We hebben wat boterhammen en koppen koffie op, als we beginnen met de aardappels. Elk jaar maakt de kookgroep op dinsdag de fameuze zomerstamppot, waar mentoren hun mentorkinderen veel over vertellen. Zo'n stamppot maken is wat werk, maar om echt te voorkomen dat we ons vervelen, is ook de zelfgemaakte appelmoes als toetje een traditie. Dit jaar zijn we meegegaan in het thema van de introductie 'Tutti Frutti' en maken we er een appel-perenmoes van: Prut met peren!

Het leukste moment van de dag is het stampen en mixen van de ingrediënten vlak voor etenstijd.

Met enorme stampers moet alles door de aardappels gemixt worden, dit alles in diverse pannen om ook rekening te kunnen houden met diverse allergieën en diëten. Als we als laatste voor onszelf wat opgeschept hebben, overheerst een voldaan gevoel.

De grande finale van het kamp komt echter
dinsdagnacht, als we pannenkoeken gaan bakken. Met een klopboor mixen we de bloem, melk en eieren door elkaar waarna we 600 pannenkoeken bakken. De eerstejaars en mentoren komen als aasgieren op ons af als we met volle schalen de eetzaal in lopen. Koken maakt je populair!

Na twee dagen heen en weer rennen, snijden, roeren en schoonmaken zit het kamp er uiteindelijk op. 's Avonds thuis lijkt het bijna de moeite niet meer om voor jezelf te koken. Dan zijn 5 aardappels ineens weer voldoende....

Rob Wesselink

Zomerstamppot

8,4 kg       ananas

14 kg        geraspte kaas

17,5 kg     rookworsten

26,6 kg     salamiworsten

37 kg        andijvie

7 liter        melk

140 kg      aardappelen (grote!)

21 kg        appel

14 kg        paprika