Deeltijders komen moeilijk aan een baan

Vind maar eens een fulltimebaan als je een deeltijdopleiding hebt gevolgd. Dat lukt lang niet iedereen. Er zijn op dit punt grote verschillen tussen de diverse vakgebieden, blijkt uit de Keuzegids Deeltijdstudies 2011.

Afgestudeerden van een de hbo-deeltijdopleiding werktuigbouwkunde hebben vrijwel allemaal een baan van vijf dagen in de week. In schril contrast daarmee staan de carrièrekansen van creatief therapeuten die in deeltijd zijn opgeleid: van hen is slechts één op de tien voltijds aan het werk. Voor kunstenaars geldt vrijwel hetzelfde.

“Niet iedereen streeft naar een fulltime baan”, schrijft de redactie van de Keuzegids, “maar de cijfers blijven toch interessant.” Afgestudeerden van economische en technische deeltijdopleidingen hebben de beste kansen op de arbeidsmarkt.

Fiscaal juristen
Ook aan universiteiten zijn de verschillen aanzienlijk: van de fiscaal juristen belandt bijna negentig procent in een voltijdsbaan, tegen maar veertig procent van de gezondheidswetenschappers.

Overigens zijn er in het wetenschappelijk onderwijs beduidend minder deeltijdopleidingen dan in het hbo. “De deeltijdstudent is hier geen prioriteit”, stelt de redactie onderkoeld vast. Alleen rechten en psychologie hebben behoorlijk zelfstandige deeltijdopleidingen, “met een eigen programma en goede voorzieningen”. Maar ook in deze populaire disciplines zit de klad: zo heeft de Universiteit Utrecht de stekker uit de deeltijdopleiding rechten getrokken.

Lof voor Tilburg en Radboud
Geen wonder dat vooral de Open Universiteit waardering krijgt van wo-deeltijdstudenten. De universiteit voor afstandsonderwijs staat bovenaan in de waardering van de Keuzegids, die voor het leeuwendeel op studentoordelen is gebaseerd en voor een kleiner deel op deskundigenoordelen en onderwijsstatistieken. Daarnaast krijgen de Universiteit van Tilburg en de Radboud Universiteit meer dan gemiddelde lof.

Van de grotere hogescholen bieden de Hanzehogeschool en Saxion volgens de gids het beste deeltijdonderwijs. Maar enkele zelfstandige pabo’s doen het nog een stuk beter. Met name de Katholieke Pabo in Zwolle en Christelijke Hogeschool De Driestar in Gouda steken ver boven de rest uit. “Deze toppers bewijzen dat kleinschaligheid ook in het deeltijdonderwijs een troef kan zijn”, schrijft de redactie van de Keuzegids Deeltijdstudies 2011.

Uitsterven
Overigens vreest de redactie dat deeltijdopleidingen zullen uitsterven, nu het collegegeld voor tweede opleidingen zo hoog is geworden en de maatregelen tegen langstudeerders geen rekening dreigen te houden met het tempo van deeltijdstudenten: “Wie is er straks nog zo gek om een deeltijdopleiding te gaan volgen?”

De deeltijdversies van techniek- en landbouwopleidingen worden in het hbo het minst gewaardeerd, terwijl muziek en godsdienst juist hoge ogen gooien. Aan universiteiten krijgen de rechtenstudies relatief weinig complimenten.

Hoger Onderwijs Persbureau