Deeltijders naar particulier onderwijs

Als deeltijdopleidingen niet langer door bekostigde hogescholen en universiteiten worden verzorgd, maar door private instellingen, dan levert dat jaarlijks een half miljard op voor de schatkist. Dat zegt de branchevereniging voor private opleiders.

De Nederlandse Raad voor Training en Opleiding vindt daarom dat de overheid de deeltijdopleidingen aan private aanbieders moet toewijzen. Bekostigde instellingen kunnen zich dan helemaal richten op het opleiden van jongeren. Terwijl de private instellingen door middel van ‘maatwerk’ bijscholing aan werkenden kunnen leveren.

Volgens de vereniging van hogescholen, HBO-raad, is het te vroeg voor deze “verdelingsdiscussie”. Ze vindt dat er in Nederland veel te weinig deeltijdonderwijs wordt aangeboden. “In het kader van ‘leven lang leren’ moet het aanbod eerst omhoog. Deeltijdstudenten zijn vaak stapelaars die via een omweg een hogeronderwijsdiploma halen. Dat moet gestimuleerd worden”, zegt een woordvoerder. ‘Bovendien is het maar de vraag of de berekening van de NRTO daadwerkelijk een half miljard oplevert.”

Universiteitenvereniging VSNU kon niet reageren.

Hoger Onderwijs Persbureau