Dinsdag debat over hoger onderwijs in De Uithof

Op Prinsjesdag komen onder meer Sijbolt Noorda (VSNU) en Sebastiaan Hameleers (Interstedelijk Studenten Overleg) discussiëren over de toekomst van de kennissamenleving en studeren in Nederland volgens het kabinet-Rutte. DUB doet live verslag.

Het debat vindt aanstaande dinsdag plaats van 13.00 tot 14.00 uur in de Boothzaal van de Universiteitsbibliotheek, en is gratis en zonder reservering toegankelijk. Voor de thuisblijvers is er een live videoregistratie van het debat, dat is georganiseerd door Studium Generale. DUB zal ook aanwezig zijn, en op een liveblog van minuut tot minuut verslag doen.

Sijbolt Noorda (VSNU), onderwijsjournalist Pieter Gerrit Kroeger (ScienceGuide), hoogleraar Roel in 't Veld (o.a. Open Universiteit en Universiteit van Tiburg) en Sebastiaan Hameleers (Interstedelijk Studenten Overleg) discussiëren tijdens het debat over de vraag of het het kabinetsbeleid zegeningen of onheil over studenten en de kennissamenleving afroept?

Krimp hoger onderwijs?
Een van de onderwerpen die de revue passeert, is of het ideaal van hoger onderwijs voor velen op de helling staat, vertelt debatleider Joeri van der Steenhoven, oud-voorzitter van de denktank Nederland Kennisland. “Zijlstra nam onlangs in een toespraak afstand van dat ideaal. Zijn we stiekem op weg naar een kleiner hoger onderwijs? Hoe is daarin de verhouding tussen universiteiten en hogescholen? Moeten hbo-opleidingen een eventuele krimp van universiteiten opvangen? En wat betekent dat voor de kwaliteit van het hbo?”

Verder zal het debat in het teken staan van de actualiteit. Van der Steenhoven: “De stukken voor Prinsjesdag worden aanstaande vrijdag al vrijgegeven. Ik zou iedereen die langskomt aanraden die stukken te lezen, net als de analyses in de kranten. Als je vragen hebt, of een mening hebt, laat die dan horen bij het debat. Voor het hoger onderwijs is het een hele spannende tijd. Het is belangrijk voor studenten om daar een mening over te vormen.”