Directeur Wim Dirksen verruilt Sociale Wetenschappen voor Diergeneeskunde

Na vijftien jaar de zakelijke leiding te hebben gehad van de faculteit Sociale Wetenschappen wordt Wim Dirksen met ingang van 1 september directeur van de faculteit Diergeneeskunde. Dirksen volgt Monique de Vries op, die onlangs na acht jaar haar vertrek aankondigde.

Dirksen (59) is al sinds zijn 24e in dienst van de Universiteit Utrecht. Hij begon zijn academische loopbaan in 1975 als wetenschappelijk medewerker in de vakgroep Ontwikkelingspsychologie. Hoewel hij in 1983 promoveerde op het proefschrift 'Vakoverschrijdend bewegingsonderwijs', koos hij daarna voor een ambtelijk vervolg van zijn carrière.

Hij was achtereenvolgens hoofd van de afdeling Onderwijs-, Studenten- en Wetenschapszaken in de subfaculteit Pedagogische en Andragogische Wetenschappen, hoofd Beleid & Planning in de faculteit Sociale Wetenschappen en vanaf 1995 directeur van die faculteit.

Op verzoek van de Raad van Bestuur van het UMCU nam Dirksen vanaf eind 2006 de onderwijsorganisatie van de faculteit Geneeskunde onder handen. In 2008 was hij gedurende ruim een half jaar waarnemend directeur van de faculteit Recht, Economie en Bestuur & Organisatie.

In 2009 werd Dirksen benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Behalve aan zijn verdiensten voor de UU was dat te danken aan zijn dertigjarige loopbaan als topkorfbalscheidsrechter. Hij floot 344 wedstrijden in de hoofdklasse en was vier maal scheidsrechter tijdens het traditionele hoogtepunt van het Nederlandse korfbalseizoen, de zaalfinale in Ahoy'. Door de spelers uit de hoofdklasse werd hij viermaal gekozen tot beste Nederlandse scheidsrechter.

In afwachting van de aanstelling van een opvolger wordt de functie van Dirksen in de faculteit Sociale Wetenschappen waargenomen door Frank-Jan van Dijk, directeur bedrijfsvoering van het departement Psychologie.