Dispuutverbod eerstejaars Princeton

De Amerikaanse Princeton University verbiedt haar eerstejaars het lidmaatschap van disputen en studentenverenigingen. De maatregel wordt in september 2012 van kracht.

De sororities en fraternities mogen volgend studiejaar ook geen nieuwe eerstejaars meer werven, meldt The Daily Princetonian. Gemiddeld vijftien procent van de Princeton-eerstejaars wordt momenteel lid van een dispuut of vereniging.

Het sociale leven van Princeton-studenten zou vooral om de colleges en eetclubs moeten draaien, vindt het bestuur op advies van een werkgroep. Ongeveer driekwart van de studenten sluit zich aan bij een eetclub. De traditionele studentenverenigingen, die tussen 1855 en 1940 verboden waren en pas in de jaren tachtig weer terrein wonnen, zouden niet bij de traditie van Princeton passen. Alcohol en ontgroeningen zouden de studie geen goed doen.

Het verbod gaat pas volgend jaar in, zodat de universiteit aan alternatieven kan werken. Het campuscafé, dat in 1983 werd gesloten, wordt heropend.