Docent schreef niet voor Khadaffi

De Maastrichtse docent Philipp Dorstewitz heeft geen papers geschreven voor Saif al-Islam Khadaffi, de tweede zoon van de voormalige leider van Libië. Dorstewitz was twee jaar lang zijn mentor.

De Britse Krant The Daily Telegraph  publiceerde in december een artikel waarin Dorstewitz werd beschuldigd van het schrijven van essays voor Saif Khadaffi. Bovendien zou hij een flinke stuiver hebben verdiend aan diens begeleiding: zo’n 150 pond per uur. De krant concludeerde dit onder meer uit een onderschepte e-mail van Dorstewitz aan Khadaffi.

Allemaal onzin, zegt Dorstewitz in een interview met de Maastrichtse universiteitskrant Observant. Zijn uurtarief zou vergelijkbaar zijn met wat andere tutoren verdienen en die mail ging over nakijkwerk. Dorstewitz las de papers van Khadaffi en becommentarieerde die. “Hetzelfde wat ik ook bij mijn studenten hier aan de Universiteit Maastricht doe. Saif was altijd degene die de papers schreef. Ik heb nooit iets voor hem geschreven. Ik gaf hem alleen maar feedback.”

Dorstewitz is sinds 2007 docent aan de Maastrichtse faculteit cultuur- en maatschappijwetenschappen en het university college. Hij promoveerde aan de London School of Economics (LSE) waar Saif Khadaffi filosofie studeerde. Khadaffi’s resultaten waren niet al te best en Dorstewitz werd gevraagd om zijn persoonlijk mentor te worden.

Van 2002 tot 2004 begeleidde Dorstewitz de Libiër intensief bij zijn masterstudie en tijdens het eerste deel van diens promotie. Hij vergezelde hem in zijn privévliegtuig naar Parijs waar Khadaffi een tentamen had.

Toen de Arabische lente uitbrak en bleek dat Khadaffi de Londense universiteit 350 duizend euro had geschonken, werd er een onderzoekscommissie ingesteld. Die concludeerde dat hij veel meer begeleiding had gekregen dan andere studenten. De University of Londen, waarvan LSE onderdeel uitmaakt, onderzocht bovendien of Khadaffi zich in zijn proefschrift schuldig heeft gemaakt aan plagiaat. De doctorstitel is hem tot dusverre niet ontnomen, meldt Observant.

De Universiteit Maastricht publiceerde vorige week een persbericht over de relatie tussen Dorstewitz en Khadaffi. “Op basis van het rapport en na contact met LSE is gebleken dat er geen sprake is geweest van inbreuk op de wetenschappelijke integriteit dan wel academische fraude.”

Saif Khadaffi zit inmiddels gevangen in Libië. Het Internationaal Strafhof heeft om zijn uitlevering gevraagd.