Donderdagochtend geen bussen naar De Uithof door staking

De staking van buschauffeurs op donderdagochtend mag doorgaan, heeft de rechter zojuist bepaald. Dat betekent dat er geen bussen zullen rijden naar De Uithof.

Studenten kunnen morgenochtend niet met het openbaar vervoer naar college komen. Door een staking rijden er donderdag tijdens de ochtendspits namelijk geen bussen en trams in Utrecht en omgeving. De universiteit laat weten dat de colleges wel gewoon doorgaan.

Qbuzz Utrecht probeerde de staking van de buschauffeurs woensdagmiddag nog te voorkomen door naar de rechter te stappen. Maar de rechter gaf geen gehoor aan de bezwaren van het busbedrijf. Qbuzz legt zich bij de uitspraak neer, maar betreurt het dat meer dan 125.000 reizigers geraakt zullen worden door de staking.

De actie is een protest van buschauffeurs tegen de loonafspraak die het kabinet heeft gemaakt met drie kleinere bonden voor overheidspersoneel. Vakbond FNV vindt dat de overeenkomst ten koste gaat van het pensioen van de deelnemers van ambtenarenfonds ABP. De werknemers van Qbuzz Utrecht werken weliswaar voor een commercieel bedrijf, maar hun pensioenen zijn ondergebracht bij het ABP - het pensioenfonds voor mensen bij de overheid en in het onderwijs.

Qbuzz adviseert reizigers om voor alternatief vervoer te zorgen of later van huis weg te gaan. De staking duurt officieel van 5.00 tot 8.30 uur, maar het busbedrijf verwacht dat het openbaar vervoer tot zeker 10.30 uur ontregeld is. Ook in Amsterdam wordt gestaakt door het personeel van ov-bedrijf GVB.