DUB krijgt eind deze maand nieuw gezicht

Meer oog voor studenten, meer nadruk op onderwijs en onderzoek, veel columns, opinies en blogs en een nieuwe frisse, dynamische vormgeving. Dat zijn kenmerken van de nieuwe DUB-site die 29 februari de lucht in zal gaan.

Het zal even wennen worden in maart. DUB legt deze maand de laatste hand aan een nieuwe website die zowel inhoudelijk als visueel anders is dan de huidige site.

DUB kiest voor een actuele site waarbij de focus vooral komt te liggen op het persoonlijke verhaal van de UU'er achter het nieuws. Dat betekent meer aandacht voor het onderwijs en het onderzoek in de praktijk. Wat verstaan studenten en medewerkers onder een contactuur? Hoe pak je de begeleiding van een scriptie aan?

De nieuwe site heeft een andere indeling. De homepage is een etalagepagina die laat zien wat de site te bieden heeft. Het meest actuele nieuws en scherpe opinies van onze opinieleiders zijn te vinden op Nieuws & Opinie. Daarnaast zijn er de tabbladen Onderwijs, Studenten en Onderzoek. Op elk tabblad zijn aansprekende columns van wetenschappers, docenten of studenten. Maar er zijn ook meer rubrieken en series. Een paar voorbeelden: een wekelijkse studietip van een studieadviseur of studentendecaan, een Skype-interview met een Utrechtse student in het buitenland, een maandelijkse testcase uit het studentenleven, collegerecensies, verhalen over een bachelor of masterthesis en promovendi over hun op het oog onbegrijpelijke proefschrift.

Op de nieuwe site zullen eveneens veel oude bekenden terugkeren. De fotostrip van 3hoog, de cartoon van Niels Bongers en de campuscolumnist krijgen een herkenbare plek met een eigen archief.

Voor de bezoeker zal het bovendien makkelijker zijn te grasduinen in eerder verschenen artikelen en via dossiers of series te zoeken naar artikelen rond een bepaald onderwerp.

De nieuwe site gaat op 29 februari in de lucht. Vanaf die dag zal de huidige link www.dub.uu.nl verwijzen naar de nieuwe vormgeving. Het blijft ook mogelijk om als medewerker of student zelf blogs, ukjes of activiteiten op de podiumpagina te publiceren.