DUBstagram: tentamensurveillanten

Als lid van de Universiteitsraad was Rik Vangangelt sceptisch of het nieuwe digitale toetsen allemaal wel goed zou gaan. Dus meldde hij zich aan als surveillant.

Instagramnaam: @sun_cat

"Ik ben Rik Vangangelt - rechts op de foto. Links zie je Terry Nick Bergsma. We zaten vorig jaar samen in de Universiteitsraad. Op de achtergrond zie je heel veel studenten zwoegen op hun tentamen."

En wat doen jullie hier dan? Behalve selfies maken?
"We surveilleren bij het digitale tentamen."

Waarom?
"We hebben vorig jaar in de universiteitsraad meegepraat over digitalisering in het onderwijs  en ook vragen gesteld over bijvoorbeeld digitaal toetsen. Zou dat allemaal wel goed gaan?

Het toeval wil dat ze dit jaar extra e-surveillanten zochten om ICT-service te verlenen bij het afnemen van tentamens. Dit was onze eerste keer surveilleren: de laptops op de achtergrond hadden wij met onze collega’s klaargezet en tijdens het tentamen hielpen we studenten met inloggen, opslaan, foutmeldingen enzovoorts. Het is een goed bijbaantje en voor ons oud-medezeggenschappers is het leuk dat we een vertaling zien van (soms saaie) beleidsstukken naar de praktijk voor studenten.