DUBstagram: Het bedreigde Nederlandse landschap

De DUBstagram van de week toont een door student Johan zeer gekoesterd landschap. Hij maakte de foto tijdens het aardbeienplukken.

Instagram handle: @johanvling

"Ik ben Johan, student Stedenbouw aan de Academie van Bouwkunst in Amsterdam. Ik word blij van mooie plekken, maar woon zelf in Nieuwegein."

Wanneer maakte je deze foto?
"Dit fraaie uitzicht had ik tijdens het vullen van een bakje zelfgeplukte aardbeien in Zeist (in november? Jazeker), bij een boerderij met akkerbouw. De boer had nog laat geplant en de oogst was gelukt. Ik wilde een bakje voor m'n moeder meenemen, omdat zij ze zo lekker vindt!"

Wat kun je vertellen over deze foto?
"Het is een typisch Nederlands plaatje - alleen de koeien en molens ontbreken. Toch is dit beeld niet zo vanzelfsprekend als je denkt. Maak dit plaatje maar eens in het buitenland. Precies, lukt je niet. Dit is Nederland, maar 'is' wordt steeds meer 'was'. Onze zwart-wit gevlekte vrienden hebben het moeilijk. De steden groeien steeds meer aan elkaar. Zuid-Holland loopt hierin voorop met aaneengeklonterde steden waar niet uit te ontsnappen is. Dus laten we dit beeld vooral niet als vanzelfsprekend zien en ervan genieten."

Wat vind je zelf leuke Instagramaccounts om te volgen?
"@travelandleisure is een fijn account om elke dag zonder schuldgevoel te balen dat je weer op school of achter een bureau zit. En kijk ook eens op @utrecht_nl. Die fotografen bewijzen dat je niet per se in een vliegtuig hoeft te stappen om mooie dingen te zien: probeer eens wat meer om je heen te kijken dan mooie plaatjes op Instagram te zoeken. Desondanks vertrek ik vanavond naar Barcelona om nog nét iets fijnere plekken te zien. Doei!"

Tags: dubstagram