Duitse studenten mogen blijven

Staatssecretaris Zijlstra gaat het werven van Duitse studenten niet verbieden. Hij vindt hen een “verrijking voor het Nederlandse hoger onderwijs”, zolang instellingen er hun bestaansrecht niet aan ontlenen.

VVD-kamerlid Anne-Wil Lucas stelde vragen nadat voormalig topambtenaar Ferdinand Mertens in tijdschrift Transfer vernietigend oordeelde over de internationalisering in het hoger onderwijs. Hij noemde het “absurd” en “maatschappelijk onverantwoord” dat universiteiten en hogescholen buitenlandse studenten werven om op Nederlandse kosten te komen studeren. Alleen de instellingen zouden daarvan profiteren doordat de overheid ze geld geeft voor deze studenten.

Maar volgens Zijlstra is de kwaliteit van het hoger onderwijs helemaal niet in gevaar omdat instellingen geld krijgen per student. Dat kost geld, maar het is in Europa nu eenmaal zo geregeld dat de overheid hoger onderwijs financiert voor EU-burgers, schrijft Zijlstra.

Het valt bovendien wel mee met het aantal Duitstalige opleidingen in Nederland en de hoeveelheid Duitse studenten die daar op af komen, schrijft de staatssecretaris. Er zijn volgens hem veertien opleidingen die ook in het Duits worden aangeboden, maar dat gebeurt vrijwel alleen in de grensregio’s en slechts veertien procent van de studenten aan die opleidingen is Duits. Wel merkt hij op dat hij het ongewenst zou vinden om “instellingen overeind te houden om Duitse studenten op te leiden”.

Op de internationale campus van Fontys Hogescholen in Venlo, waar tien bachelor-opleidingen ook in het Duits worden aangeboden, schrikt men daar niet van. “Wij bieden goed onderwijs, en die mond-tot-mond reclame gaat ook de grens over”, zegt directeur Jo Grouls van de Internationale Hogeschool Economie. Bij de economie-opleidingen is driekwart van de studenten afkomstig uit Duitsland, op de gehele campus ongeveer de helft. “Maar die kiezen niet alleen voor de Duitstalige opleidingen.”

Grouls ergert zich aan de uitspraken van Mertens, die de Fontyscampus in Venlo noemde als voorbeeld van doorgeschoten werving over de grens. “Wij plaatsen echt geen paginagrote advertenties in Duitse kranten. We bezoeken wel middelbare scholen in de cirkel om onze instelling. De Duitse kant van de grens is nu eenmaal veel dichter bevolkt dan Noord-Limburg.”

De kosten die de Nederlandse overheid maakt voor deze studenten zijn volgens Grouls verwaarloosbaar, vergeleken met de handelsbetrekkingen die je ervoor terugkrijgt. “Onze Duitse studenten  zijn de pleitbezorgers van het zaken doen met Nederland. Die banden moet je niet beschadigen.”

Vorig collegejaar volgden 21 duizend Duitse studenten een opleiding in Nederland. Naast Fontys Hogescholen bieden ook Saxion Hogeschool, de Hanzehogeschool en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Duitstalige opleidingen aan. Ook de Universiteit Maastricht is populair onder Duitse studenten.