DUO wint zaak bijverdiensten

Studenten die vóór 2010 te veel hebben bijverdiend, moeten toch volgens de oude regels studiefinanciering terugbetalen. De nieuwe, rechtvaardiger regels gelden niet met terugwerkende kracht.

Dat heeft de Centrale Raad van Beroep bepaald in een rechtszaak van een student tegen de Dienst Uitvoering Onderwijs. De raad zet hiermee een streep door het oordeel van een lagere rechtbank.

De student kreeg in 2010 bericht dat hij studiefinanciering moest terugbetalen over het jaar 2007. De toenmalige, ongunstige regels schreven voor dat hij niet alleen het meerinkomen van ruim 2000 euro moest inleveren, maar ook nog eens bijna d1000 euro voor zijn ov-jaarkaart.

De politiek vond deze terugbetalingsregeling niet rechtvaardig en met algemene instemming wijzigde toenmalig minister Plasterk de regels per 1 januari 2010. Sindsdien kan het niet meer voorkomen dat iemand 1000 euro moet terugbetalen als hij een tientje te veel verdiende.

In deze specifieke zaak nam DUO haar besluit over 2007 pas in 2010. Daarom zouden de nieuwe regels van 2010 moeten worden toegepast, vond de student. De eerste rechtszaak won hij, maar de Dienst Uitvoering Onderwijs ging in hoger beroep.

De CRB kijkt er anders tegenaan. In 2007 had de student te veel verdiend en dus moest de student al sinds 1 januari 2008 om 0.00 uur terugbetalen volgens de toenmalige regels. Dat moest alleen nog aan de student worden meegedeeld. Die mededeling kwam pas in 2010, maar dat verandert niets aan het gevolg van de toenmalige regels, ook al heeft de politiek die regels vanwege voortschrijdend inzicht gewijzigd.