Duurzaam naar de top

Duurzaamheid is hot, je komt het overal tegen. Er is zelfs een Jongerenvertegenwoordiger Duurzame Ontwikkeling. Hilde Zevenbergen ziet deze functie wel zitten. Op 30 maart beslist de Nationale Jeugdraad of Hilde het wordt. “De zenuwen beginnen nu wel echt te komen”, vertelt Hilde.

Duurzaamheid is niet iets nieuws voor de 21-jarige Hilde. Ze behaalde vorig jaar haar bachelor Milieu-maatschappijwetenschappen en dit jaar volgt ze de minor Conflict Studies. “Ik ben al een tijd met duurzame ontwikkeling bezig en niet alleen door mijn studie. Ook in mijn vrije tijd zet ik me in voor een duurzame wereld. Ik was bijvoorbeeld vrijwilliger bij de ‘Groentetas’, een organisatie dat biologisch groenten en fruit verkocht aan studenten in De Uithof.”

Als jongerenvertegenwoordiger gaat ze vooral veel met jongeren in Nederland praten. Je praat dan over duurzaamheid en wat jongeren daar belangrijk aan vinden. “Je behartigt hun belangen, dus je moet veel contact met ze hebben. Ook geef je gastlessen op scholen en leer je jongeren meer over duurzaamheid.” Hilde denkt niet dat scholieren duurzaamheid oninteressant vinden. “Dat hoeft echt niet per se saai te zijn, je moet het gewoon koppelen aan dingen die jongeren interessant vinden zoals mobiele telefoons en iPods. Ze verbruiken veel energie met die apparaten, maar daar denken ze vaak nog helemaal niet over na. Dan gaan ze zich vanzelf wel interesseren in een onderwerp wat op het eerste oog niet zo leuk lijkt.”

Zuid-Afrika

Er zit er ook een politiek tintje aan de baan. De jongerenvertegenwoordigers praat met de Tweede Kamer en ministers over de ideeën die zij hebben. Ook reist Hilde misschien  af naar de klimaattop, hier gaat ze dan met andere vertegenwoordigers de standpunten van jongeren duidelijk maken. Dit jaar zal de klimaattop in Durban, Zuid-Afrika plaatsvinden. “Je werkt daar samen met jongerenvertegenwoordigers van over de hele wereld.” Volgens Hilde hebben ze wel degelijk invloed tijdens een grote bijeenkomst. “Er wordt zeker naar je geluisterd, mensen nemen je serieus. Ook wordt er de tijd genomen om naar je verhaal te luisteren.”

Eind 2010 besloot Hilde zich in te schrijven voor de vrijwilligersbaan als jongerenvertegenwoordiger en stuurde een motivatiebrief naar de NJR. Dit deed zij met dertien andere duurzaamheidliefhebbers. Ze werd geselecteerd en mocht op sollicitatiegesprek komen. “Dat was heel erg spannend. Er waren drie mensen aanwezig bij het gesprek. Het bestuurslid duurzaamheid van de NJR, de huidige jongerenvertegenwoordiger duurzaamheid Gabe van Wijk en de voorzitter van het duurzame studentennetwerk ‘Morgen’. Eerst moest ik natuurlijk mijn motivatie uitleggen, dat ging goed. Ik zat lekker in mijn vel en het was gezellig. Ook moest ik twee opdrachten uitleggen die ik gemaakt had. Eén daarvan was een voorbeeldles over duurzaamheid voor scholieren in het middelbaar onderwijs.”

Enthousiast

Op 25 februari kreeg ze het verlossende telefoontje, ze zit in de finale. “Ik heb mijn ‘concurrente’, Liset Meddens uit Wageningen, nog niet ontmoet, dus ik weet niet of zij heel anders is dan ik. Het is lastig om te zeggen wat mij uniek maakt. Ik denk dat ik veel enthousiasme uitstraal en dat ook goed kan overbrengen op anderen. Ook ben ik makkelijk te benaderen, de drempel ligt niet hoog.”

Als Hilde gekozen wordt, heeft ze de baan voor een periode van twee jaar. Je wordt dan ingewijd door diegene die al een jaar bezig is. “De nieuweling lost Michaela Hoogenboom af, haar twee jaar zijn dan afgelopen. Je gaat dan samenwerken met Gabe. Ik vind dat wel fijn, want hij kan je dan alle ins en outs vertellen.”

“En tja, als ik niet word gekozen, dan ga ik sowieso verder met studeren. Een master Sustainable Development lijkt me wel interessant.  Maar het zou wel ontzettend balen zijn als Liset de baan krijgt.”

NJR?

De Nationale Jeugdraad is ontstaan in 2001. De raad is een koepel van landelijke jongerenorganisaties. Het doel is om jongeren tussen de twaalf en de dertig jaar mee te laten participeren in onderwerpen die ook voor hen belangrijk zijn.
Elk jaar kiest de NJR verschillende jeugdvertegenwoordigers. Zij zijn tussen de achttien en zesentwintig jaar oud. Voor Duurzame Ontwikkeling, Europese Zaken, de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties en UNESCO hebben ze verschillende vertegenwoordigers. De functie is vrijwillig en duurt altijd twee jaar. Ze gaan met jongeren in gesprek en vertegenwoordigen jong Nederland tijdens topconferenties. De allereerste jongerenvertegenwoordiger had Nederland al in 1970. Onze huidige koningin Beatrix vertegenwoordigde de jongeren van Nederland destijds tijdens de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties.