Een iPad voor studenten Onderwijskunde

Eerstejaars van de opleiding Onderwijskunde krijgen allemaal een iPad. Niet als lokkertje, benadrukt directeur bacheloropleiding Gijsbert Erkens, maar om te experimenteren met nieuwe media in het onderwijs. “Ik verwacht dat het gebruik van de tablet de onderwijsstof zal verrijken en de opleiding daardoor meer diepgang zal geven.”

Onderwijskunde van de faculteit Sociale Wetenschappen kampte dit jaar met een zorgelijke instroom. Slechts 19 studenten begonnen aan het eerste jaar. Het jaar daarvoor waren het er nog veertig.

Een iPad 2 zou de opleiding wellicht een stuk aantrekkelijker maken, of niet Gijsbert Erkens?

“Nou nee. Dat is niet de manier waarop wij de instroom willen beïnvloeden. De beslissing om volgend studiejaar met de iPad te gaan werken, werd wel genomen vlak voor de bachelorvoorlichtingsdag, maar ik heb bij elke potentiële student gezegd dat ze Onderwijskunde moeten doen vanwege de inhoud en niet voor de iPad.”

Maar waar komt dan het idee vandaan om dit hippe instrument in te zetten?
“Onder andere van Joki van de Poel, zij is facultair onderwijsmedewerker.”

Joki van de Poel, vertel waar komt dit idee vandaan?
“Samen met de student in het managementteam Jont Groenendaal en Oscar Buma die coördinator Blackboard is, had ik regelmatig brainstormsessies over innovaties in het onderwijs; ook over digitale innovaties. Tijdens één van die sessies kwam naar voren dat de iPad wel een heel interessant apparaat lijkt om in het onderwijs te gebruiken. Om dat zeker te weten, zou dat eigenlijk onderzocht moet worden, bedachten we. Daarbij kwamen we al snel uit bij Onderwijskunde. Daar wordt onderzoek gedaan naar het gebruik van allerlei onderwijsmiddelen.”

Waarom moet een computer mee de collegezaal in?
“Je moet het onderwijs blijvend ontwikkelen en een computer kan iets toevoegen aan het onderwijs. Maar dat kun je alleen onderzoeken als je een groep studenten ook echt laat werken met in dit geval de iPad. Voor de huidige en toekomstige generatie studenten is het gebruik van een computer al zo gewoon in het dagelijks leven dat het eigenlijk vreemd is dat er niet nog meer mee gebeurt in het onderwijs.”

Krijgen de studenten de iPad?
“We zijn nog aan het uitzoeken wat de precieze constructie wordt, maar de uitgifte van de iPads wordt vastgelegd in een contract en waarschijnlijk komt er een bepaling in dat als je voortijdig stopt je kunt kiezen om de iPad in te leveren of af te kopen.”

En Gijsbert Eerkens, ben je blij met de uitverkoren positie van Onderwijskunde?
“Ja, want ik ben een groot voorstander van het gebruik van de computer in het onderwijs. Daarnaast is het vrij logisch dat bij ons het experiment gaat lopen. Wij hebben een klein aantal studenten dat goed is te volgen en wij doen als onderwijskundigen onderzoek naar nieuwe media in het onderwijs, dus dat levert op dat vlak ook wat op.”

Hoe gaat de iPad 2 dadelijk ingezet worden?
“Er is een werkgroep opgericht die zich daar over buigt. Joki van de Poel is er de voorzitter van. De iPad gaat in elk geval gebruikt worden bij vier vakken die alleen aan eerstejaars Onderwijskunde worden gegeven. We zijn nog aan het kijken welke applicaties interessant zijn. Behalve heel praktische apps als de mobiele versie van BlackBoard kun je met bijvoorbeeld een skype-achtig programma een onderwijskundig expert in de praktijk volgen. Of weblectures bekijken van colleges aan andere universiteiten. Ook kan je de iPad gebruiken voor het verzamelen van gegevens in het veld. Op die manier kun je een vak verrijken en krijgt de opleiding meer diepgang.”

En hoe gaan jullie het een en ander dan checken?
“We gaan gedurende het jaar het project evalueren. We kijken naar het inhoudelijke gebruik van de computer en naar het apparaat zelf. Want hoewel de iPad heel mooi is, wil dat niet zeggen dat een kleine notebook misschien niet handiger is.”

GK